torsdag 19 juni 2008

Dumma spinning

Kände mig helt off idag på spinningen, inte så konstigt kanske, men irriterande. Ingenting funkade. Inte instruktören, musiken, ordningen på momenten...plus att på slutet kändes det som att ryggen skulle knäckas rätt av och jag var tvungen att sätta mig ner och sitta rakt som en pinne. Jag har jobbat inom vården mindre än en vecka! Okej, min rygg är redan kass, men inte SÅ kass! Vilken är egentligen bästa och effektivaste ryggträningen? Kände mig som Bridget Jones precis innan hon trillar av cykeln i första filmen, jag höll i mig i handtagen för glatta livet.

Gjorde för övrigt min första tabbe på jobbet idag; satt och lunchade i personalköket när nån typ av chef kom upp. Man ska ju äta med pensionärerna om man äter av deras lunch men det gör verkligen ingen. Det finns inte ens en ledig plats i matsalen! Men högsta hönsen verkar alltid ha huvudet uppe bland molnen. De skiter väl i det, de tycker nog att vi hellre ska slänga två liter ärtsoppa i slasken. Men chefen sa i alla fall ingenting och personalen blev ju inte sur, bara ängsliga. Jag har ju lärt mig av dem och det vet de ju om. Den oskrivna regeln är att vissa skrivna regler får man bryta mot ibland; prata i mobil på arbetstid, ha civila kläder, röka på balkongen, äta lunchen i personalköket, lägga prylar i tvättstugan, använda tvättstugan som genomgång (hygieniskt aja baja tydligen). Ja, hur som helst så sker alla dessa ovanstående saker och lite till lite då och då, och jag ser inte att pensionärerna mår sämre av det. Snarare är det så att personalen behöver det, att få vara lite olydiga för att orka med ett annars ganska slitigt lågavlönat jobb.

När jag blir chef ska jag minsann fokusera på vad som är det viktiga och inte bete mig som att jag har en pinne uppstucken i arslet hela tiden. Man blir så stelbent då.

Inga kommentarer: