måndag 16 juni 2008

Javohl mein Fuhrer...


Sitter just nu och kollar på Outsiders. Det handlar om "The Surrendered Wife", d.v.s. fruar som gett upp all kontroll och låter sina män vara den som bestämmer ALLT åt dem. Hela programmet gör mig riktigt illamående. "Vilka misslyckade hjärntvättade små losers", känner jag spontant. I mina ögon kryper de omkring i sina hem med underdånigt nedslagna blickar och kastar bort sina liv. "I den här principen ingår att mannen alltid tar initiativet till sex och att kvinnan alltid säger ja", säger en av dem. "Ibland vill man ju inte men efter en stund brukar jag ju vilja." Varför vill man ha en sån fru? Varför vill man vara tillsammans med nån som "ställer upp" och som curlar framför en hela ens liv så man till slut inte klarar av nåt själv? Karljäveln kan inte ens dammsuga! Det är verkligen äckligt. Äckliga små gratishoror är de, i alla fall i det programmet. Sen finns det hemmafruar som har full kontroll på situationen ändå, och som har makt och självbestämmande, det handlar inte om ifall de jobbar eller inte. En kvinna jobbar heltid OCH tar hand om hela hushållet medan hennes man sluskar runt och meckar med sin motorcykel hela dagarna. Hela principen är att ge bort ALL kontroll till mannen, mannen bestämmer hur hon ska klä sig, vad hon ska äta, en kvinna har en freakin ögonbindel när de åker bil för att hon inte ska ge honom vägbeskrivningar! Vidrigt.

Jag gnäller rätt mycket över mitt liv men det här programmet gör mig verkligen tacksam för att jag är den jag är och har det jag har. Jag tycker synd om kvinnorna som har det så där, och särskilt synd är det om deras ungar som tvångsmatas med det patriarkala skitsnacket. En heter Nut, det är verkligen passande. Cuz it is totally nuts to me.

"Kvinnan ska lyda mannen, det gör henne till en bra fru." Ge mig spypåsen tack.

Nu ska jag vara jäkligt olydig och ta en till bit kladdkaka. Så det så.

2 kommentarer:

Emelie Nordstrand Lindgren sa...

Ja detta var verkligen sjukt! Jag såg programmet själv och blev så förbannad att jag KOKADE. Värsta av allt var att alla kvinnor satt bredvid och bara nickade, "Ja det stämmer, det är bättre att han bestämmer allt. Bestämmer jag blir det bara fel..". Helt hjärntvättat och sjukt. Vilken kvinnosyn!!

Chimairan sa...

Amen to that! Det är ju synd om de stackarna, men de har ju valt det själva! Very scary =S