lördag 7 juni 2008

Säg nej till nisch!





Jag läste i ett nummer av Veckorevyn en del tips till oss bloggare, lite know-how för att få fler läsare till bloggen. Ett av dem var att man ska vara tydlig med vem det är som skriver bloggen. Själv föredrar jag att vara så otydlig som möjligt, jag ska skriva mer om detta en annan gång.

Ett annat tips var att man ska nischa sig. Och med det menas; choose a damn subject and stick to it. De bloggar som har absolut flest läsare tenderar att handla om två saker: mode och nöje. Lite längre ner kommer politik, schlager, husdjur och andra specialintressen. Oh. My. Fucking. God. Jag vägrar.

Tänk om jag bestämde mig här och nu för att nischa mig. Nu ska jag hålla en rak linje. (A straight line - as if, tänker ni och det gör jag också). Hmm få se nu. Vad ska jag välja? HBT-frågor såklart! Jajjamensan: Ja till homo-äktenskap! Ja till homo-adoptioner! Åk inte till Yemen, där blir du stenad! Typ så insatt är jag i det. Bäst att inte avslöja exakt HUR dåligt insatt jag är, vi tar nåt annat istället.

Nöje! Idag slog jag på min tv för första gången på 3 dagar. Jag såg Extreme Home Makeover, sen grinade jag eftersom det är bara SÅ jävla rörande när den utfattiga familjen med 17 handikappade barn fick sån underbar hjälp av ärkeängeln Ty så nu har de två tv-apparater för varje familjemedlem plus en extra till badrummet så de kan titta på Extreme Home Makeover samtidigt som de gör nummer två. Fantastiskt!

Nej, kanske inte det heller. Politik då. Nej, det ska jag inte ens gå in på.

Mode! Yes, det är helt klart min grej! Få se nu. Idag gick jag på Åhléns och jag såg en helt uuuunderbar dubbelknäppt cardigan i kräkgrönt men jag var så himla fattig så jag fick nöja mig med att gnugga den längtansfullt mot kinden. Men SEN så gick jag till Lindex och DÄR hittade jag en top som bara var helt fabulous och det var halva priset på reapriset och då gör det faktiskt ingenting att den är tvärrandig i turkos och gul och att tuttarna trillade ut när jag böjde mig ner för att låsa upp cykeln. Man får inte vara kinkig med storlekarna när man fyndar, och så var den ju såååå himla kitschig! *bifoga foto på djävulsplagget*

Nej, nej och åter nej. Jag läser nästan inga bloggar själv. De flesta bloggar är skittråkiga, pretto, kan inte stava och har varken självironi eller nåt intressant att säga. En bra blogg för mig är innerlig, personlig, spontan, varierad, uppdaterad ofta och inte så jääävla pretto. Om det finns tio personer därute som har nåt intresse av att läsa det jag skriver så blir jag superglad. Finns det inte det så är jag ändå nöjd eftersom jag skriver för min egen skull och inte för nån annans. Bloggen är helt enkelt min dagbok i nätversion eftersom jag är för lat för att skriva för hand numera.

Och jag tänker fanimej inte begränsa mig till att BARA skriva om min nyinköpta hotta jeans (extra låga, ni kommer aldrig missa mitt myntinkast!) eller homosars adoptionsrättigheter (ropen skalla - barnfritt för alla!) utan jag tänker beröra hela jävla världsalltet med mina fyndiga, superinsatta, överseriösa inlägg som kommer elda på debatten och sätta mig på världskartan som tidernas geni näst efter människan som kom på vitlökspressen. Jag hatar när jag måste hacka vitlöken själv och gå runt och lukta vitlök om fingrarna en hel dag.

Fred ut, som ungdomarna säkert har slutat säga.

PS. Håller på att läsa Linda Skugges blogg 2005-2007. Hittils är den skittråkig men hon får ändå göra en bok av den, vilket ger ett visst hopp till resten av bloggmänskligheten.

PPS. Ett annat tips var att fylla bloggen med egna bilder, så här kommer lite bilder på mammas hästar och mina pälsklingar kattungarna. Skulle kanske kunna blogga mer om djur men jag älskar dem vara, vet pinsamt nog inte så mycket om dem. Kan inte ens avgöra om kissarna är pojkar eller flickor, har tittat dem under svansen så många gånger att jag känner mig smått pervers men har ändå inte löst mysteriet. Suck.

Inga kommentarer: