måndag 9 juni 2008

Bojkotta cirkusen!


Nu har cirkusen kommit till Boden, vilket den gör varje år liksom till en hel del svenska städer. Jag tyckte inte särskilt mycket om cirkusen när jag var liten, redan då föredrog jag att gå på bio. Clownerna var läskiga och akrobaterna var tråkiga. Men jag älskade verkligen djuren. Små hundar och ponnyer och, om man hade tur, en elefant som stod på bakbenen. Råcoolt!

Men nu så skulle jag inte gå på cirkus ens om jag fick betalt. Clowner är fortfarande läskiga, akrobaterna tråkiga, och jag blir riktigt illa berörd om det finns elefanter som går på bakbenen. Många cirkusar hyr in djurnummer från andra länder, vilket gör att man har extremt dålig koll på hur djuren sköts om, det kanske inte ens finns lagstiftning om cirkusdjur i länderna djuren kommer ifrån, vilket gör att det står dressörerna fritt att vanvårda och misshandla djuren som de behagar. Ofta får de resa hundratals mil, göra uppträdanden och däremellan stå fastkedjade, och det är hela deras liv. Det är ju rent fördjävligt.

Åk till en djurpark med bra djurhållning om du nödvändigtvis måste visa kidsen elefanter. Eller om ni har det bättre förspänt, åk till Afrika och kolla på elefanter som gör det elefanter ska göra, nämligen vara med sin elefantfamilj och gyttjebada och äta löv från träden och sånt (har stendålig koll på elefanter vilket säkert märks, men ni fattar grejen...) Det är betydligt mycket råcoolare än olyckliga instängda djur i en cirkus, tycker jag.


Läs gärna mer här!

Inga kommentarer: