fredag 23 oktober 2009

Portad från skolkatalogen.

Aftonbladet skriver om en Ceara Sturgis i Mississippi, som blivit portad från skolkatalogen. Orsaken var att skolan har en tradition att tjejerna ska ha långklänning och killarna smoking. Ceara valde att klä sig i smoking eftersom hon inte trivs i långklänning, och blev då meddelad att bara pojkar får bära smoking i katalogen.

Personligen tycker jag (förvånad, någon?) att tjejen ska få klä sig i smoking om hon känner att det känns mer rätt. I artikeln poängterar man att tjejen är gay, men egentligen har inte det med saken att göra. Det handlar om rättigheten att klä sig så att man trivs med sig själv. Ärendet är inte avgjort ännu men troligtvis kommer Ceara få rätt att ha smoking, flera liknande ärenden har blivit avgjorda till den "avvikandes" fördel.

Jag kommer ihåg på min skolbal (som jag inte gick på) var det en tjej som gick med sin flickvän och hon hade smoking, och flickvännen hade långklänning. Tjejen i smoking var hur som helst överjävligt het, vilket tjejer i smoking ofta är. Inte tjejen i artikeln för hon hade mushroom-frilla, men i alla fall. Hot hot hot!

Det intressantaste är som vanligt kommentarerna till artikeln.

Klart att man inte ska få vara med om man spökat ut sig för mycket, samma sak som med den där svenska gotharen nyligen. I skolkortet ska man klä sig som folk och inte fjanta på.

Nummer ett: Hur fan orkar man klä upp sig i smoking när man är tjej? Vad har man för fel då, varför måste man göra det som man vet inte är rätt? Nummer två: Hur orkar skolan göra det till en stor grej? Låt henne se ut som ett freak på skolfotot, inte värt att gå till domstol för.

Helt rätt av skolan. Varför tror folk att dom idag kan bete sig hur som helst vart som helst? Varför skulle det va så farligt att rätta sig lite efter andra när man kommer till ett annat ställe än sitt hem? Det där med att måste få bara sig själv har blossat upp till ngt extremt fånigt och används i tid och otid. Kan man inte anstränga sig lite för att passa in på ett skolfoto som arrangeras en gång om året så har man stora problem.


Jag undrar hur man klär sig som folk. Någon som vet? Sen undrar jag varför det är så ini helvete viktigt att man ska passa in? Det måste vara tråkigt att vara en inskränkt småsint människa i en värld som är så oerhört mångfasetterad. Jag tycker inte att t.ex. goth-stilen är snygg över huvud taget, men jag tycker absolut att de som vill klä sig goth ska göra det också. Jag själv tänker definitivt inte anstränga mig för att passa in. Det var viktigt för mig när jag var 14, men det var då det. Jag tänker anstränga mig för att vara jag istället, och visa det. Och som slutkläm lite ögonkarra såhär på fredagsförmiddagen. Androgyna tjejer är så hett så jag blir mjuk i knäna.

Inga kommentarer: