onsdag 13 augusti 2008

ALLMÄN VARNING UTFÄRDAS

Jag kommer nu att utfärda en varning till allmänheten. Vet du vad du ska göra av ditt liv? Om inte, så ska jag begränsa valmöjligheterna en smula åt dig.

GÅ INTE PSYKOLOGIPROGRAMMET PÅ LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET. DU SLÖSAR BORT DITT LIV.

Så nu vet ni det. Gör inte samma misstag som jag har gjort. Om vi ska dra lite liknelser så känns det som att jag har målat in mig i ett hörn. Jag har fastnat i en evig uppförsbacke. Jag har ingen aning om vad det ska bli av mig, för att vara ärlig. How the fuck could this happen? Fatta att jag är enda barnet, mammas och pappas lilla stjärna, värsta A-barnet, 22 MVG i slutbetyg från gymnasiet, du kan bli vad du vill-syndromet, lyckas i livet-kromosomen. I got the fucking package dammit. Det var ju inte så här det skulle bli. Inte 22 fyllda och totally lost in space.

Jag ska skriva ett brev till Solbrith, sierskan. Jag hade ingen aning om att hon bor i Boden men det gör hon faktiskt. Jag ska skriva och fråga om min framtid, och om jag inte får nåt svar ska jag åka hem till henne, banka på hennes dörr och vråla "vad ska jag göra av mitt liiiiiiiv..." Så det så. Tragiskt nog har jag inget bättre för mig i livet just nu. Skolan börjar andra september, jag har fått schemat och studerat kursplanen och det får mig att vilja blanda en RedBull Vodka till nattmackan. Gånger tre.

Min älskling gick till arbetsförmedlingen idag. HA! Vilket roligt skämt att döpa stället till ArbetsFÖRMEDLINGEN. När har de senast förmedlat ett jobb till någon människa? Och nu menar jag ett riktigt meningsfullt jobb, inte ett fucking plusjobb eller nystartsjobb eller sånt skräp som inte ger något långvarigt.

Såhär gick mötet mellan förmedlar gubben och min älskling, detta är ett referat:

Hottie: Hej, jag har haft praktik på ridskola för jag behöver det eftersom jag ska utbilda mig till djursjukvårdare och så har jag sommarjobbat och pluggat på komvux, simultant! Jag är nämligen både snygg, smart och ambitiös.
Gubbe: Du fick ju inte betalt för praktiken dumma flicka.
Hottie: Eh nej, jag hade ju inget val, jag fick ju ingen annan praktik. Nu skulle jag behöva praktik på djursjukhus eller liknande så jag får behörighet att söka in till djursjukvårdarutbildningen.
Gubbe: Jahapp. Jag har matchat in dina uppgifter. Hör av dig nån gång.
Hotties papper: Dina kriterier matchar dessa jobb: Butiksbiträde. Område: Hela landet.

Ska det föreställa hjälp? Inkompetenta jävla lekstuga. Jag ska söka jobb på arbetsförmedlingen tror jag. Det har alltid varit min dröm att få lön och samtidigt kunna spela hur mycket tetris jag vill på min arbetstid. Yay!

21 år och bitterfitta. Det är ju jävligt typiskt. Nu ska jag och min kladdkaka och mina två hundar gå och lägga oss. Gonatt alla bittra medsystrar där ute.

Inga kommentarer: