tisdag 22 april 2008

Yesterday

Jag kommer ihåg när jag var liten och allt var sådär underbart och enkelt. Så kanske det inte var, men så minns jag det. Mamma betalade för en Plopp på kiosken medan jag stoppade fickorna fulla med lösgodis. Sen sa mamma: man får inte stjäla! och sen tog hon av mig godiset och åt upp det. Eller den gången när den utvecklingsstörda grannflickan snubblade framför vår gräsklippare och jag glatt uppmanade mamma att köra över henne. Eller den gången när mamma tvingade mig till dagis fast jag mådde illa och jag spydde över hela bulldegen som tyvärr aldrig blev några goa bullar.

Eller den gången jag spöade en norsk flicka med tennisracket tills hon grät. Eller när Jojo sov över och jag tog av henne både kudde och täcket och kittlade henne så hon inte fick sova. Eller när jag önskade att jag hade en pistol så jag kunde skjuta Ohana därför att hon var med Minna när JAG ville vara med Minna.

För övrigt var jag ett mycket snällt och väluppfostrat barn. Sådeså. I miss yesterday! Yesterday kanske inte är perfekt. Man kan tänka på yesterday och bli glad av det. Eller man kan känna sig lättad över att det är passerat. Men man vet i alla fall var man har den. Framtiden är stort, läskigt, besvärligt, gruvensamt, ovisst. Jag vet inte vad jag ska göra av mitt liv! Jag vet ingenting!

Tänk om nån sagt sanningen när man var liten. Du kan inte bli vad du vill. Ingen kommer att bry sig om ifall du hade MVG eller IG i högstadiet. Om du råkar illa ut kommer ingen att rädda dig. Alla sagor slutar inte lyckligt. Folk ljuger hela tiden, inte bara om tomten. Pengar och utseende är vad folk prioriterar. Det är större chans att du får cancer än att du vinner på triss. Du och alla du älskar kommer att dö förr eller senare. Du är precis som alla andra.

Och! Den värsta och hemskaste sanningen av alla.

DINA FÖRÄLDRAR HAR HAFT SEX. MED VARANDRA. SANNOLIKT FLERA GÅNGER. AND THEY LIKED IT!


Förlåt.


Here the photo i've been looking for
It's a picture of the boy next door
And i loved him more than words could say
Never knew it until he moved away

Faded pictures in my scrapbook
Just thought id take one more look
And recall when we were all
In the neighbourhood

Here's a photo of the neighborhood
There's the corner where we stood
Here's a snapshot of Dad's old car
Never got us very far

Faded pictures in my scrapbook
Just thought i'd take one more look
And recall when we were all
In the neighborhood

And all those friends
Where did they go?
Oh i dont know
And all those friends we used to know
Oh in the neighbourhood....

Inga kommentarer: