tisdag 18 september 2012

Från hemmafixare till hemmafru.

Idag har jag njutit av min enda lediga dag den här veckan. Jag har passat på att göra lite allt möjligt. Jag har sandpapprat ena sidan av min byrå, men nu undrar jag om någon vet: när har man sandpapprat tillräckligt? Jag bara gnider och gnuggar, vad ska liksom resultatet bli? När vet man att man är färdig? Jag har hur som helst kommit igång med det, men jag har faktiskt mest ägnat mig åt det område som jag känner mig mer hemma i: hemmafru-pyssel.

Just nu bollar jag två, ibland tre, jobb och försöker klämma in lite plugg, men egentligen tror jag att jag skulle bli en fantastisk hemmafru. Ju mer jag jobbar desto mer vill jag bli hemmafru. Så om ni vet någon som behöver en så har ni mig här.

Jag gjorde ugnsstekt sik till middag med potatis och sallad, det blev sjukt gott och det är väldigt enkelt att göra. Sen provade jag ett recept på rabarberpaj som också blev väldigt lyckad, och som var grymt enkel att göra. Jag har skrivit ner lite recept på mer avancerade saker som jag ska göra men det får vänta tills jag hittar villiga offer som vill komma och provsmaka. Det är verkligen inte kul att laga mat åt bara sig själv. Jag gick en lång promenad också eftersom norrbotten verkligen har levererat idag med strålande sol. Jag tycker hösten är den vackraste och mysigaste årstiden, i alla fall så länge solen värmer lite och löven sitter kvar på träden.

Så nu ska jag inte göra mycket mer än att krypa ner i soffan och mysa med mig själv framför nåt hjärndött tv-program och ladda framför en lång jobbdag imorgon.







Knäckig rabarberpaj:
Ingredienser:
4-5 rabarber stjälkar (stora)
150 g smör
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1/2 dl grädde,visp- eller mellangrädde
1/2 dl sirap
1/2 tsk bakpulver
Beredning – gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 °C.
2. Skölj rabarbersjälkarna och skiva de i 1/2 cm tjocka skivor. Lägg rabarberskivorna i en ugnssäker form.
3. Smält smöret i en kastrull.
4. Rör ned övriga ingredienser i kastrullen.
5. Häll smeten över rabarberskivorna.
6. Grädda rabarberpajen ugnen i ca 25 minuter. Klart!

Inga kommentarer: