fredag 21 september 2012

"Det är nudlar, och lånade pengar, du har grå efterslängar...

...men lyckan i grunden, precis som jag."

Idag fick jag ett brev som jag väntat på med en stor ångestklump i bröstet. Nämligen ett brev med besked från CSN hur mycket av min studieskuld jag måste betala tillbaka. Jag slet upp kuvertet direkt och blicken föll på siffran "2355 kr." Jaha, 2355 kronor i kvartalet är ju inte så farligt...tänkte jag, innan jag såg att det var visst inte i kvartalet. Nej då, 2355 kronor i MÅNADEN måste jag betala, med början redan nu i september. Fuck you very much för det då.

Som tur är har jag varit beredd (och rädd!) för detta så jag har försökt hålla tillbaka i mitt köpande av allt nödigt och onödigt. Så jag kommer i alla fall att kunna betala och det är det viktigaste. Jag måste säga att även om det känns surt, och kommer komplicera mina reseplaner och andra planer en aning, så känns det jävligt skönt att äntligen börja betala tillbaka eländet, och det känns faktiskt jävligt skönt att ha ett jobb så att jag alls kan betala tillbaka, med pengar som jag har tjänat ihop med hjälp av blod, svett och tårar.

Imorgon jobbar jag 06-22, oh boy vad skoj! Men jag jobbar i alla fall med Anette och vi har alltid roligt när vi jobbar tillsammans. På söndag jobbar jag 06-12, och sen ska jag minsann vara ledig till onsdag, förutom lite kontaktpersons-jobb på tisdag. Nu ska jag krypa ner och försöka läsa mig trött så jag orkar upp när klockhelvetet ringer 04.30. Hoppas alla lediga uppskattar sin helg, jag är i alla fall avundssjuk på er just nu! Inget UNTZ UNTZ UNTZ för mig.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Vad surt, det låter ju helt vansinnigt mycket per månad! Kan vara så att de försöker pressa in ett helt års återbetalning på de tre mån som är kvar av 2012. Undrar om det skulle hjälpa att klaga...

Chimairan sa...

Ja precis så är det, jag ska betala ett års avbetalning på de månader som är kvar av 2012. Jag fick ju nedsättning tidigare i år av för låg inkomst och jag skickade in ändrad inkomst så fort jag fick bekräftat att jag fick fortsätta på jobbet, men ändå... Jag tror inte jag ska klaga, jag kommer ju att klara betalningarna och nästa år kommer det kanske bli samma summa fast i kvartalet och det blir ju en jäkla skillnad i alla fall!