onsdag 20 maj 2009

Washing my sins away...

Imorse lyckades jag missa min tvättid för tredje gången på raken. Det kändes ganska kasst eftersom det börjar eka tomt i garderob och lådor. Jag har börjat jobba mig igenom högen trosor som inte passar varken på längden eller bredden. Varför har man ens kvar såna trosor? The answer is: laundry day!

Men så hade jag en sån tur att när jag kom hem vid halv fem var det nån effektiv människa som redan tvättat klart och burit upp all sin tvätt, så jag galopperade upp i lägenheten och rafsade åt mig allt jag kunde bära i klädväg för att ingen skulle hinna upptäcka guldgruvan. Annars är kön till tvättstugan minst en och en halv vecka och vid det laget skulle jag vara tvungen att bli nudist.

Annars är tvätt faktiskt min favoritsyssla i hemmet. Det är något riktigt tillfredsställande i att lassa in högar med skitiga paltor som sedan kommer ut skinande och väldoftande. Näst efter tvätta kommer faktiskt diska på topplistan. Det kan man ju inte tro när man ser hur det ser ut i mitt kök, men det är lite samma princip där. Det känns tillfredsställande att beta av ett riktigt monsterberg med disk, mycket bättre än att diska av nåt fjantigt glas och en gaffel här och där.

Över huvud taget gillar jag hushållsarbete där man verkligen märker skillnaden efteråt. Att dra trasan över en dammig hylla och se vilken färg den egentligen har, att höra gruset rassla upp genom dammsugaren och till och med att gräva upp stora äckelvidriga torvor ur avloppet. Det känns som att nu jävlar ska här arbetas. Jag har stora svårigheter med att gå och "dutta på", plocka upp nåt godispapper här och damma av en filt och kanske putsa en spegel. Jag är lite som vissa killar på det sättet, jag ser inte att det är stökigt förrän lägenheten är en krigszon. Varför bära bort tallrikarna när man kan stapla dem ovanpå varandra? Det gör jag utan att tänka, det går på automatik. Det är bara när folk hälsar på som jag ser hur jag bor med deras ögon, och det är ofta en ganska pinsam upplevelse. För mig alltså, de flesta som känner mig är rätt vana vid att det står blomkrukor på hatthyllan och tallrikar på golvet.

Yes, perfekt tid att dra sig mot tvättstugan igen. Jag bifogar ett par ganska talande bilder. Orka ta upp reklamen liksom, den är utmärkt att torka fötterna på och mina konstiga katter älskar att försöka rulla in sig och sova i den.


1 kommentar:

Aleya sa...

Haha ja de trivs på konstiga ställen de där söta djuren!