lördag 30 maj 2009

En dag på landet

Dagen efter en lång festkväll kanske vissa föredrar att ligga i soffan med en pizza och se halvdåliga repriser på tv. Själv väljer jag en dag på landet. Vissa aningen fördomsfulla människor kanske anser att jag bor på landet, men så är det faktiskt inte. Mamma har ju hästar men jag har faktiskt hört att de har hästar i Stockholm också. Kanske inte i Gamla Stan eller så, men nånstans. I övrigt har jag nästan aldrig sett såna här spännande djur som man har på bondgårdar. Men idag har jag varit med mamma till stallet och gubben som äger stallet har skaffat lite nya djur som jag bara var tvungen att titta på. Först några grisar som var riktigt fulsöta och härliga. Sen tre små tjurkalvar som var jätterädda och ängsliga eftersom de nyligen blivit separerade från sin mamma. Och sist men inte minst en bunt gulliga kycklingar som fötts i en äggkläckningsmaskin. Alla dessa djur ska så småningom ätas upp, så är det. Det känns inte så roligt på sätt och vis. Men jag tycker att om man ska äta djur så ska man fanimej kunna se dem i ögonen också. Vissa tycker även att man ska kunna slakta djuren om man ska ha "rätt" att äta upp dem, men det tycker jag är svamligt. Jag plockar inte upp min egen potatis, äpplen eller morötter, jag fiskar inte min egen fisk och jag slaktar inte mitt eget kött. Jag går på ICA.








4 kommentarer:

Hannibal sa...

Hmm... är det jag som varit svamlig om äta-döda-djur-grejen? Jag är nog i såna fall svamlig när det gäller mig själv. Om jag ska vara hård. Men det är jag ju inte alltid... och alla kan ju inte vara jägare och bönder. Så Ica är rätt ok. Men nånstans är jag nog av den åsikten att man ska veta vad det är man äter.

Chimairan sa...

nix pix jag håller icke med om det =) det är helt klart ett moraliskt och etiskt rätt ställningstagande. men inte ett som jag kan stå för, jag skulle aldrig i livet döda ett djur frivilligt utom insekter. men som sagt, jag är också en sån som vägrar befatta mig med att plocka upp potatis och såna grejer... =) andra får göra det åt mig helt enkelt, det skapar jobb på den här överbefolkade äckeljorden vi lever på =)

Hannibal sa...

Du håller inte med om att man ska veta vad man äter?

Chimairan sa...

det vore ganska dubbelmoraliskt och hycklande av mig att tycka så eftersom jag verkligen verkligen inte vill veta. really not.