torsdag 28 maj 2009

They call me quiet but I'm a riot...

They call me hell
They call me Stacey
They call me her
They call me Jane
That's not my name

They call me quiet
But I'm a riot
Mary Jo Lisa
Always the same
That's not my name
That's not my name
That's not my name



Nåt av det mest spännande jag vet är namn. Jag har alltid varit intresserad av namn. Varför folk heter som de gör, vart namn kommer ifrån, vad de betyder... När jag var liten hade alla mina barbiedockor förnamn, ett eller två mellannamn samt efternamn. Jag antecknade alla i ett block och skrev också vad de betydde. Min favoritdocka hette Juliette, jag tyckte det var så otroligt coolt och vackert. Den dockan jag gillade minst av alla fick heta Mimmi, eftersom jag tyckte det var skittöntigt.

Igår natt gick jag och Hanna igenom hela alfabetet baklänges för att reda ut vilka namn vi tycker är de finaste. Vi har inte särskilt överens. Nån som är förvånad? Tur att vi inte har tänkt skaffa några barn som behöver namn, ungen skulle aldrig få heta nåt för vi skulle inte kunna komma överens.

Här kommer i alla fall de finaste namnen jag vet. Vad gäller namnens betydelse så kan ett namn betyda lite olika saker. De här betydelserna har jag hittat på namnboken.se, väldigt fin sida att kolla namn på.

Pojknamn

Alexander - "människornas hjälpare".
Adrian - "man från staden Hadrian".
Danny - "Gud är min domare."
Marcus - "Son av Mars".
Max - "den störste".
Robin - "i strålande ära, ärorik".
Sebastian - "den vördade".
Zacharias - "herren har kommit ihåg".


Flicknamn

Alice - "av ädel stam"
Alva - "den goda"
Caroline - "fri kvinna"
Felicia - "den lyckliga" Mitt favoritnamn!!
Gabriella - "hon som besitter hemlig kunskap"
Isabelle - "gudalöftet/den vackra"
Klara - "den ljusa"
Li/Lee - "den vackra"
Liv - "värn/beskydd"
Miriam - "den trotsiga"
Nell - "solstråle"
Sanna - "lilja"
Tina - "ängel"
Villemo - "vilja"

Så ligger det till. Jag tänker passa mig mycket mycket noga för att skriva nåt om vilka namn här i världen jag verkligen INTE tycker är fina. Alltid finns det nån som blir förolämpad.

Vilka är dina favoritnamn? Vore roligt att få veta för en namn-nörd som jag!

3 kommentarer:

Jannice sa...

Har du läst "sagan om isfolket"? Villemo är en av huvudpersonerna där, fantastisk människa.

Min dotter heter Isola, ett av mina favoriter, såklart. Betyder vacker ö...

MissMagicGirl sa...

Namn är spännande! Är grymt dålig på att komma på namn dock. När jag skriver noveller och sånt så heter mina karaktärer X, Z och Y in i det sista. Sen blir jag tillsist tvungen att sitta och komma på namn...
Ett namn jag verkligen gillar är Etna. Som vulkanen.

Maria sa...

aaaaw taaack! :) gullig du är..