lördag 16 maj 2009

Eurovision Song Spektakel


Ikväll är det final i Eurovision Song Contest, vilket man inte kan ha missat oavsett hur mycket man försöker. Personligen älskar jag Eurovision. Det är smaklöst, färgglatt och allmänt tacky, helt oemotståndligt. Just my kind of carcrash.

Jag önskar dock att Ryssland inte hade vunnit förra året. Inte bara för att låten och artisten var sliskiga och patetiska, utan för att Ryssland är ett homofobparadis där tiden verkar stå stilla. 40 demonstranter för HBT-personers rättigheter har redan arresterats. En av de demonstrerande kvinnorna fick skjorta och BH avslitna innan hon stoppades in i polisens buss. Moskvas borgmästare har förbjudit Pride i Moskva eftersom homosexualitet är satanistiskt och förstör moralen i samhället. Ja tänka sig, man lär sig nåt nytt varje dag. Det är bäst jag börjar plugga in min satanism så jag har allting klart för mig. Undrar om de har tänkt på att utan engagerade schlagerbögar skulle det inte finnas nån Eurovision Song Contest över huvud taget. Tröttsamt, pinsamt. Andra pinsamheter är den äckligt stora summa Ryssland tankat in i showen, programledarna samt mellanakterna. Men det hör ju till. Såhär ser startfältet ut i alla fall. Tydligen går Sverige ut lite för tidigt, men spelar det verkligen så stor roll längre? Det känns som att startnumret var viktigare förut när man hörde låten endast en gång. Nu har jag redan hört alla låtar innan. Mina favoriter ligger redan tryggt i min mobil och spelas x antal gånger per dag. Även mina hatlåtar har jag hört minst tre gånger redan. Europa har antagligen redan valt sina favoriter. Självklart har jag bifogat mina expertkommentarer i kursivt. Feel free to object.

01 Lithuania. Sasha Son - Love
Inte det sämsta men ganska tråkig. Bla. Hur kom den vidare från semifinalen?

02 Israel. Noa & Mira Awad - There Must Be Another Way
Årets mest politiskt korrekta bidrag. Kisspaus. Ett litet plus för att tjejerna ser helt kära ut när de sjunger för varann.

03 France. Patricia Kaas - Et S'il Fallait Le Faire
Lika bra att stanna kvar på toan, ännu mer kisspaus. Olidligt.

04 Sweden. Malena Ernman - La Voix
För en gångs skull skickar Sverige rätt låt. Det kan gå lite hur som helst och själva låten är egentligen skitfjantig men vem fan bryr sig om texten när Malenas röst är helt fantastisk, liksom hennes armar. Rawr. Fjädrarna kunde hon dock ha skippat.

05 Croatia. Igor Cukrov feat. Andrea - Lijepa Tena
Jag har hört den här låten fyra gånger men jag kommer ändå inte ihåg den. Hur kom den här till final?

06 Portugal. Flor-de-lis - Todas As Ruas Do Amor
Åh så töntigt. Så oerhört töntigt. Jag skäms när jag ser det. Det är INTE gulligt och etniskt, det är kattbajs.

07 Iceland. Yohanna - Is It True?
Jag blev riktigt imponerad av den här tjejen, hon kändes väldigt äkta när hon sjöng och låten var inte så tokig. Och jag brukar vanligtvis hata ballader i de här sammanhangen. Men heja Island!

08 Greece. Sakis Rouvas - This Is Our Night
Fy fan vilket slisk. Klyschig text, fånig dans, slemmig artist...nej tack.

09 Armenia. Inga & Anush - Jan Jan
Jag vet inte varför men jag gillar den här. Den är ganska spännande även om systrarnas styling är ganska...ful.

10 Russia. Anastasia Prikhodko - Mamo
Nej nej nej nej. Vilket jävla gnäll. Men jag är tacksam för att vi slipper återvända till Ryssland nästa år.

11 Azerbaijan. AySel & Arash - Always
Kvällens klyschigaste text, men sköna rytmer. Jag får dock psykbryt på tjejen. Hon uppför sig som en brud som desperat försöker vara sexig och kör med alla knep i boken. Tyvärr ser det mest roligt och lite tragiskt ut. Tipp-Ex på henne.

12 Bosnia & Herzegovina. Regina - Bistra Voda
Varför är den här favorittippad? En bunt muppar i fåniga kläder som tar sig själva på extremt stort allvar. Bäst jag laddar upp med mycket cola, det lär bli många kisspauser ikväll.

13 Moldova. Nelly Ciobanu - Hora Din Moldova
Jag vill inte tycka om den här men jag gör det ändå. It's really weird.

14 Malta. Chiara - What If We
Just precis såna här ballader brukar jag hata i ESC. Och det gör jag verkligen! What if weeee could be freeeee? Well, what if I could press the mute button. Malta borde ha skickat Kevin medan de fortfarande hade kvar honom.

15 Estonia. Urban Symphony - Rändajad
Min favorit! Estniska (estländska?) är världens coolaste språk. Och sångerskan är jättejättesöt. Jag har kallat henne vampyr-älva och det står jag fast vid, jag menar på ett vackert sätt. Heja!

16 Denmark. Brinck - Believe Again
Well hello Ronan Keating. Inte så tokigt. Och jag har ALDRIG gillat Boyzone.

17 Germany. Alex Swings Oscar Sings! - Miss Kiss Kiss Bang
En till av mina favoriter! Jag vill bara upp och dansa!

18 Turkey. Hadise - Düm Tek Tek
Ännu en av mina favoriter! Tur att jag kisspausade så mycket i början av programmet för nu kommer alla braiga på en gång. Synd att Hadise har på sig fjantiga sladdriga tygstycken. Hon borde ha jeans och alldeles för kort linne på sig, som i videon. Shake it baby!

19 Albania. Kejsi Tola - Carry Me In Your Dreams
Helt okej låt, mycket konstigt nummer. Hamnar nånstans i mitten för mig. En axelryckning.

20 Norway. Alexander Rybak - Fairytale
Varför är den här så jäkla hypad? Den är inte bra! Töntig låt, töntig sångare. Absolut inte en av de sämsta, men vad ska man säga...I don't care about the fairytale ending, just give me an ending.

21 Ukraine. Svetlana Loboda - Be my Valentine! (Anti-crisis Girl)
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men jag väljer att skratta. I do like the hell machine.

22 Romania. Elena - The Balkan Girls
Inte så tokigt, men den lät inte så bra live. Lite mellanmjölk.

23 United Kingdom. Jade Ewen - It's My Time
Snälla snälla snälla. Sluta.

24 Finland. Waldo's People - Lose Control
Jag tycker om den här låten så länge tjejerna sjunger, när killen börjar sjunga vill jag byta kanal. Bak- och framvänd keps???

25 Spain. Soraya - La Noche Es Para Mí (The Night Is For Me)
Äh. Whatever. Pass the salt.


Kvällens resultat, om jag får bestämma:
1. Sverige
2. Estland
3. Turkiet
4. Tyskland
5. Island.

There you have it. Nån som har en annan åsikt? Nää, det kan jag väl inte tro!

2 kommentarer:

Hardcore Baby Dyke sa...

Du är min SCHLAGERBÖG! ;D Puss!

elli sa...

dita ska tydligen bara flasha lite hud i tysklands bidrag. men, det är hon ju å andra sidan väldigt duktig på!