fredag 17 oktober 2008

Älskade HK-bok!


Jag är en samlare av naturen. I min brudkista har jag, om den inte ruttnat och försvunnit, en barkbåt från mellanstadiet, min dagbok från när jag var åtta år, alla hjärtans dags-kort och en hel massa annat från forntiden. Men det jag är mest glad över att jag sparat är ändå min hemkunskapsbok från högstadiet. I den finns jättemånga goda recept som är riktigt lätta att göra och som har lättbegripliga beskrivningar och ganska få ingredienser. Perfekt! Den har varit min livlina under mången idétorka. I sann flashig matbloggs-anda ska jag publicera ett av mina absoluta favoritrecept. Det är ganska avancerat för nybörjaren, så bli inte ledsen om du inte får till det första gången. Läs igenom receptet noga och se till att du har en vuxen med dig i köket.

Bryggt te
2 koppar.

Ingredienser:
2-3 tsk te
5-6 dl vatten

Gör så här:
1. Värm tekannan genom att hälla hett vatten i den.
2. Värm tevattnet till kokpunkten (obs! får inte koka).
3. Häll bort vattnet från tekannan.
4. Lägg teet i kannan (i insatsen om det finns)
5. Häll tevattnet i kannan. Låt teet dra 3-6 minuter beroende på tesort.
6. Servera ev. med mjölk eller citronskiva.

Tadaa! Lite inspiration helt gratis! Älskar min hk-bok.

Inga kommentarer: