tisdag 20 maj 2008

Musikaliskt besviken

Jag hade ganska stora förväntningar på Veronica Maggios nya album Och Vinnaren Är (var tvungen att googla det, hade redan glömt bort titeln! Not a good sign.) eftersom hennes första album Vatten och Bröd var så himla bra, i synnerhet Nöjd och Dumpa Mig. Men jag gillade inte alls det här. Titelspåret klarade jag inte av att lyssna igenom ens...jag sparade bara tre låtar och slängde resten. Måndagsbarn var helt okej...men nej, besviken blev jag. Jag som har längtat efter att få sätta tänderna (öronen?) i ny bra musik.

När jag hittade hennes demolåtar tänkte jag "med det artistnamnet måste hon ha jävligt bra låtar". Britta Persson alltså. Och jag tyckte de var väldigt bra dessutom! Jag ska inte vara kinkig, två av de viktigaste människorna i mitt liv heter "Britta" samt "Persson". Kanske den svenska motsvarigheten till Britney Spears? Men senaste albumet Kill Hollywood Me var ju sjukt tråkigt. Låtarna stod inte ut från varann, de var bara en ointressant smörja. Slängde allihop. Tyvärr. Vill du höra en riktigt bra låt, snoka reda på hennes Defrag My Heart, den är vacker på gränsen till genial.

Lyssnar just nu på en grupp som heter Violent Femmes, vet inte alls vart jag snokat reda på dem. Har inte bestämt mig för om jag tycker om dem än så länge.

Ikväll blir det orgie i dålig musik, det missar ni väl inte? Semifinalen i Eurovision Song Contest på SVT klockan 21.00. Jag ska frossa i eländet! Charlotte får däremot inte kämpa för Sverige förrän på torsdag.

Och som en bonus bjuder jag på en av de vinnarlåtar som jag personligen tycker varit bäst i hela Eurovision. Den är från 1996 så jag minns den inte alls men nu när jag hörde den på Youtube blev jag helt förtrollad! Låten var skriven till Lisa Kelly, i Eurovision framfördes den av Eimear Quinn. Men det var så låg kvalitet på dem så här är Lisa Kellys version, som många tycker är den allra bästa. I like a lot! För tankarna till Sagan om Ringen och Enya, fast mycket bättre än Enya tycker jag!

Inga kommentarer: