onsdag 28 maj 2008

Kill your darlings...


Även om jag gnäller mycket, och vad det än blir av mig här i livet, så är jag tacksam för en sak: Att jag är född och uppväxt i Sverige. Faktiskt.

Tänk dig att jag och Hanna bestämmer oss för att åka på en romantisk semester i en vecka. Men vi kommer aldrig hem, för vi har blivit stenade till döds med lagens fulla stöd. Det är inget dåligt skämt, det är vad som skulle hända om vi bestämde oss för att åka på en mer exotisk semester än till exempel Kreta.

86 av världens länder kriminaliserar homosexualitet, av dessa praktiserar sju länder dödstraff. Homosexualitet innebär i det här fallet: sexuella handlingar med person av samma kön varav båda är vuxna och deltar frivilligt.

De länder som idag har dödsstraff för homosexualitet är: Iran, Mauretanien, Nigeria, Saudiarabien, Sudan, Förenade Arabemiraten och Yemen. I de länder som inte praktiserar dödsstraff kan straffen bli: 100 piskrapp, livstids fängelse, böter upp till 1 000 000 francs eller deportation till arbetsläger, med mera!

I Sverige var homosexualitet kriminellt fram till 1944, men det ansågs vara en mentalsjukdom ända fram till 1979, och fram till 1978 var man inte "byxmndig" att företa några homosexuella handlingar innan man fyllt 18. Först 1987 räknades kom sambolagen som räknade homosexuella sambopar likvärdiga som heterosexuella.

Det har alltså gått lite segt i Sverige, men jag är ändå glad att jag inte bor i till exempel Yemen, vem fan som nu vill bo där om ni ursäktar... Eller i nåt av de andra 86 länderna där jag och min älskling "bara" skulle få långvariga fängelsestraff om vi råkade hångla lite på offentlig plats.

Med andra ord ser jag fram emot en kärlekssemester till Kreta. Eller Sunny Beach. Eller varför helt enkelt inte Falun, Dalarna, där allt är tillåtet!

Heja Sverige!

1 kommentar:

Anonym sa...

Världen är sjukt dum å grym å orättvis. Hejja Sverige! ;) å alla andra länder där homosexualitet är okay å mer än okay! Lets go to San Francisco! ;) Lets GAY! =) Puss puss!