fredag 16 januari 2009

Sleep sugar, let your dreams flood in...


Nu sitter jag här igen. Klockan är strax 02.30. Jag lovade Hanna att försöka sova när jag sett klart Medium-avsnittet, men sorry älskling, det gick dåligt. Jag är så trött på att vara trött.

Mamma tycker generellt att man inte ska ta sömnmedel för att somna. "Man somnar till slut", brukar hon säga. Men min mamma är också allmänt brutal. Frågan är, vem fan orkar vänta till "till slut"? Jag brukar somna "till slut" tiden fram till dess är ganska olidlig. Det ska bli spännande att se hur det gick på dubbeltentan med tanke på att jag gjorde den efter två timmars sömn.

Vad ska man göra för att sova bättre? Dricka ett glas varm mjölk är i alla fall inte lösningen. Att höja kroppstemperaturen när man ska sova är nämligen inte så lyckat. Satsa hellre på ett glas kall mjölk. Eller kanske en kall öl? Nix, inte det heller. Alkohol gör nämligen att man somnar in lättare, men sömnkvalitén blir sämre. Och låt bli att snooza på morgonen. Jag vet, jag vet. Det är helt jävla fantastiskt att trycka på knappen och slockna i tio extra minuter...eller tjugo...eller fyrtiofem... Men det gör att sömnmönstret blir en smula rubbat och sömnkvalitén blir sämre av det också.

Det problemet har inte jag längre, så fort nåt av djuren märker att jag börjar vakna till är de över mig med sina smidiga små tassar och mjuka små klor...myspys.
Jag tror jag ska börja nåla fast madrassen och lakanen på sängen. När jag vaknar har madrassen och lakanet ofta rullat ihop sig till en knöl i mitten av sängen och jag ligger inklämd i skarven mot väggen. Irriterande som fan.

När jag ändå är igång och pratar om sömn och sånt så kan jag passa på att ge en kort recension: sidenlakan. Jag köpte svarta sidenpåslakan och örngott och nu har jag nyss tvättat dem efter att ha sovit med dem över julen.
Plus: De känns slinkiga, glansiga och überporriga. De är underbart svala sköna precis när man glider ner mellan dem.
Minus: De är otroligt jävla halkiga. De glider ner från sängen, ner från mig, täcket glider ut ur påslakanet, de glider omkring helt enkelt. Det blir en smula irriterande. Och om man är varm när man ligger i sängen känns de helt jävla olidliga att ha kring kroppen, de klistrar sig fast mot en som ett flugpapper.
Slutsats: Sidenlakan är ett vardagslyx som man gott kan unna sig vid speciella tillfällen. Unnar man sig dem oftare blir man vansinnig om man inte syr fast dem i sängkläderna.

Nu ska jag sluta skriva om sömn och gå och försöka få en smula av The Real Thing. Kan bara nämna att jag äntligen invigt min Dagbok. När jag väl köpt den kände jag inget behov av att skriva i den men för några nätter sen skribblade jag ner åtta sidor, bara så där. Det kändes skönt.

Godnatt.

Hear your heartbeat
Beat a frantic pace
And it's not even seven AM
You're feeling the rush of anguish settling
You cannot help showing them in
Hurry up then
Or you'll fall behind and
They will take control of you
And you need to heal the hurt behind your eyes
Fickle words crowding your mind

So
Sleep, sugar, let your dreams flood in
Like waves of sweet fire, you're safe within
Sleep, sweetie, let your floods come rushing in
And carry you over to a new morning...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jadu studentlivet är både härligt och jobbigt på samma gång. Men länge leve Eldorado-pommesen alltså!

Anonym sa...

Haha, du får mig att garva en morgon vid 7-tiden. Åt sömn, lakan och små klor. Du kommer att åstadkomma nåt stort nån dag, det är jag säker på! :D

Anonym sa...

Ååååå, jag har också problem med sömnen. Men "felet" var något som heter Försenad sömnfas: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4041

Är heölt enkelt en nattmänniska som "ska" sova mellan 2-10 vilket jag gör ;-)

oneofthenobodies sa...

Jag känner så grymt mycket igen mig i sömnproblemen.
Okej, nu kommer de antagligen av en helt annan orsak, men det är ändå jävligt irriterande att inte kunna somna.

En klok läkare sa så här till mig: "Skit i sömnkvalitén. Somnar du av att ha tvn igång så ha den på. Det är bättre att du somnar än att du inte sover alls."

Är dessutom en nattmänniska så det gör inte saker och ting bättre när man måste upp vid 6. =/