onsdag 21 januari 2009

Min bokhög


Med tanke på hur den här terminen kommer att bli så borde jag inte ens öppna en bok som inte handlar om miljöpsykologi, diskriminering eller arbetsvetenskap. Därför har jag naturligtvis lånat en hel hög böcker om precis vad som helst utom det. Men det är lugnt, jag ska plöja dem på min icke-existerande fritid.

I bokhyllan, a.k.a. på golvet nedanför min säng:


Skuggsyndrom av Catherine Jonhson och John Ratey.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: läs den!

Ibland bara måste man av David Levithan.
För tillfället kommer jag inte ens ihåg varför jag lånade den men enligt baksidestexten har den "vass humor" så vi får väl hoppas på det.

Deviant Behavior av Alex Thio.
Den mest spännande kursen i hela min fucking utbildning och den hoppar jag av. Men boken ska jag läsa.

Spelet av Neil Strauss.
Intressant, sjuk, läskig. Man hoppas verkligen att man inte skulle bli playad så lätt som brudarna i boken. Men frågan är om jag orkar läsa hela. Jag har ju faktiskt inga planer på att varken playa eller bli playad.

Alexandramannen av Katia Wagner.
Denna bok kommer nog få ett helt eget inlägg så småningom. Det här sjuka äcklet fälldes för sexuella övergrepp på över 50 tjejer, de yngsta var endast TOLV år. Screw humanity, hang him high!

Pskopatens värld av Robert D. Hare
En av de största auktoriteterna på området psykopati. Intressant bok och även nyttig med tanke på att en obehagligt stor andel psykopater lyckas trixa till sig chefspositioner samt charmar ovetande kvinnor på löpande band.

Ångest - orsaker, uttryck och vägen bort från den av Christer Nordlund.
Titeln talar för sig själv, intressantare kan det nästan inte bli.

Social fobi - att känna sig granskad och bortgjord av Anna Kåver.
Yes, jag erkänner. Dags att lära känna sig själv lite bättre.

Dårens dotter av Mian Lodalen.
En av mina favoritförfattare. Bakseidestexten lät inte alltför rolig men jag litar på Mians författartalang.

Panikboken - en berättelse om borderline.
När man inte får lära sig nåt nyttigt i skolan får man lära sig själv.

JPod av Douglas Coupland.
En annan av mina favoritförfattare. Storyn verkar lite väl datanördig men jag har bara hunnit igenom hundra sidor så jag håller tummarna för en förbättring.

Ut ur mörkret av Linda Caine och Robin Royston.
"Destruktiva känslor", "otäcka minnesbilder", "häftiga vredesutbrott", "inre resa", "fruktansvärda händelser". Need I say more?

Sputnik älskling av Haruki Murakami.
En recensent lovordade denna bok så jag ska ge den en chans även fast den verkar lite konstig. Jag tror den innehåller nån slags lesbiskt tema men jag är inte säker. Text från baksidan: "...en dörr öppen in i en annan värld, en surrealistisk drömvärld, som finns där både som ett hot och en möjlighet". Eh, okej.

Borderline personlighetsstörning av Görel Kristina Näslund.
Näslunds bok "Lär känna psykopaten" är kanonbra så jag fortsätter därför med hennes nästa bok och hoppas att den är lika läsvärd.

När någon i din närhet har en depression av Kristina Gustavson.
Verkar vara en intressant och ändå lättillgänglig bok.

Psykopatisk personlighetsstörning och några närliggande diagnoser av Bengt Sjöström.
Varför blir vissa psykopater toppchefer och andra återfallsförbrytare? Och har vi alla en bit psykopati inom oss? Det kanske Sjöström har svar på, i alla fall enligt baksidestexten.

Vanvettets kurer - om schizofreni av Tord Ajanki.
Brännjärn, dårkistor, svält och misshandel var några av dåtidens "botemedel" mot schizofreni. Om den grymma behandlingen av psykiskt sjuka på mentalsjukhusen förr i tiden, och om hur det ser ut idag.

Våldtäkt och romantik av Katrine Kielos.
Den här kommer jag troligtvis att sträckläsa.

Shantaram av Gregory David Roberts.
"Om du bara ska läsa en bok i hela ditt liv, läs den här", stod det i recensionen. Vilket är helt förståeligt eftersom bokjäveln är på nästan tusen sidor. Efter att jag läst den kommer jag aldrig att orka läsa nån mer så jag hoppas verkligen att den är värd det.

Jag vet, det kan verka som att jag tagit mig vatten över huvudet. Men man får ju låna om böckerna x antal gånger, på stadsbibblan är förseningsavgiften låg, och dessutom är jag ju en läslus...det är det bilden ska föreställa men jag tycker mer det liknar en äcklig liten läskackerlacka eller nåt sånt skit...och nu är mina tankar så röriga så jag ska gå och lägga mig. Imorgon är jag ledig! Sweet joy!

Nighty night, don't let the read bug bite!

2 kommentarer:

Anonym sa...

svar: vem e din favorit i top model 11 då? (du får INTE avslöja vem som vinner!!! :D)

oneofthenobodies sa...

Håriga små kräk är bara uppskattade. =)

Ska spara ner den där boklistan, verkar vara massor av bra böcker.