tisdag 30 september 2008

Svenskans fulaste ord

Detta är svenskans fulaste ord, enlig en helt inofficiell lista som Värsta Språket gjorde för ganska länge sen. Men det är ord som står sig än idag.

10. Dyngrak
9. Raffset
8. Avgångsvederlag
7. Räkfrossa
6. Brutta
5. Tuppjuck
4. Ordbajsare
3. Vulva
2. Subba
1. Vårtgård

Varför är vårtgård så fult, kan man undra. Det är ju området runt bröstvårtan som så många uppskattar. Men när man tar bort själva "bröstet" så slutar man associera till nåt mysigt och får istället läskiga bilder på en liten farm där man föder upp vårtor, och liknande obehagligheter.

Men är det här svenskans fulaste ord egentligen? Själv skulle jag vilja rösta fram pung, oomkullrunkelig, framstjärt och talgkjörtel. Ordet blogg tyckte jag också lät helt idiotiskt när jag först hörde det, men nu har det blivit ett sånt massivt modeord så jag inte ens tänker på det längre. Och av nån anledning tycker jag inte om ordet skinn. Hud låter lent och mysigt eller sexigt beroende på sammanhang, men skinn får mig bara att tänka på skinnflådd, vilket inte är sexigt alls.

Nej, jag skulle gärna spåna mer om det här (hur puckat låter inte ordet spåna? Och pucko, hur puckat låter inte det?) men jag ska till min kära skola och ha två helt onödiga lektioner. Un beso y hasta pronto!

3 kommentarer:

libellule sa...

Läser du nybörjarspanska? :)

Anonym sa...

Jag kommer ihåg att jag någon gång i 10-12- årsåldern satt en halv natt hos en kompis och undersökte denna fråga... vi kom fram till att ALLA ord var helt fula när man tittat på dem ett tag. Utom ett. Det enda okej ordet i svenska språket är (jag finner ingen anledning att ifrågasätta två barns kvällslogik!):

Hustomte

Anonym sa...

Ett till hemskt fult ord: "Geggveck"... Det är jävligt fult å så låter det äckligt tycker jag!