tisdag 2 september 2008

Flata + Präst = Sant?


Jag såg en dokumentär häromdagen som följde en homosexuell kvinna som utbildade sig till präst inom svenska kyrkan med alla svårigheter det innebär. Hela dokumentären gjorde mig irriterad. Jag vill verkligen vara öppensinnad, tolerant och fördomsfri, men så fan heller. För jag förstår inte.

Varför vill homosexuella vara med i svenska kyrkan? Varför vill homosexuella gifta sig i kyrkan? Jag förstår faktiskt inte. Jag vill iofs också ha samma rättigheter som alla andra, men bara för att alla andra får hoppa ner i en grop med utsvultna lejon som vill tugga på en betyder det inte att jag tänker kämpa för min rätt att göra detsamma, bara för sakens skull. Som tjejen i dokumentären till exempel. Hon utbildade sig alltså till präst. Ingen, jag repeterar, ingen i hennes klass ville välsigna en homosexuell människa. Jag missade början, men hon pratade med en kille som lite finkänsligt försökte förmedla att homosexualitet var en defekt. "Men jag har ju också många saker som inte fungerar som det ska, jag har ju pollenallergi!" fortsatte han sen. Jamen jahaa! Homosexualitet och pollenallergi är ju nästan exakt detsamma, inte sant? Då tycker jag att du ska sluta leva ut din pollenallergi, din hädare! Gud tycker det är helt okej att du är allergisk mot pollen, du är ju lite defekt, men sluta genast att nysa och hosta på det där sättet, annars kommer du inte in i kyrkan! Aja baja.

För det är ju argumentet. Det är okej att vara homosexuell men inte att leva ut sin homosexualitet. Det är ju superlogiskt. If God would have wanted me otherwise, he would have made me otherwise.

För mig är det väldigt enkelt. Kanske mest för att jag inte tror på Gud, men om vi nu bortser från det. Svenska Kyrkan följer Bibeln. De tror att Bibeln är Guds ord, nedskrivna av människor. Såhär står det i Bibeln:

3 Mos 18:22
Du får inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.
3 Mos 18:29
Var och en som gör någon av dessa vidrigheter skall utstötas ur sitt folk.

Rom 1:23-32
De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen. Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse. De föraktar Gud. De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det.

Så står det. Det är nog ett av de tydligaste bibelorden av alla faktiskt, endast idioter kan tolka detta på något annat sätt än att Gud hatar homosexuella människor. Jesus själv sa aldrig något om specifikt homosexuella, men han räknar upp en hel del saker som gör människan oren, bland annat otukt och äktenskapsbrott. Vilket homosexuella ägnar sig åt eftersom äktenskapet är nåt som sker mellan kvinna och man, punkt och slut.

Det räcker egentligen för mig. Om jag trodde på Gud skulle jag ändå inte vilja vara medlem av Svenska Kyrkan. Inte innan de bränner Bibeln och bygger upp ett helt nytt synsätt på Gud, grundat på kärlek till alla människor. PÅ RIKTIGT. För jag kan absolut förstå de präster som inte vill viga homosexuella. För då måste man ju "snabbt bläddra förbi" de där jobbiga tråkiga sidorna som faktiskt handlar om homosexuella, och försöka hitta nåt annat som kanske passar in. Om äktenskap står det ju också att det är mellan man och kvinna, man och kvinna, man och kvinna, det återkommer hela tiden. Om jag var präst skulle jag tänka "shit, vad ska jag säga, får man ändra lite här kanske?" *stryker över*

Så på ena sidan om den kristna avgrunden står alltså de troende heterosexuella och ropar: "DET ÄR MOT NATUREN OCH GUDS ORDNING!" och på andra sidan står de troende homosexuella och gastar tillbaka "JESUS ÄLSKAR ALLA MÄNNISKOR!" Båda sakerna står ju faktiskt i Bibeln, så vad ska man tro?

Jag är bara glad att jag inte tror på Gud över huvud taget och att jag inte behöver blanda mig i den här frågan mer än såhär. När jag får ändan ur vagnen så ska jag gå ur Svenska kyrkan, för jag skulle aldrig någonsin vilja gifta mig där eller döpa mina hypotetiska barn där, och om ni försöker ge mig en kristen begravning så lovar jag att jag ska spöka för er i evig tid. Så det så.

PS. Ja, jag är konfirmerad. Jag ville ha presenter, okej?
PPS. Kan man inte kolla in Apokryferna istället? Dvs. de bibelstycken som blev bortvalda innan Bibeln gick i tryck för första gången för tusen år sen eller när det nu var. Jag tror att Guds ord skulle vara betydligt mer intressanta utan censur.

Amen.

1 kommentar:

Hannibal sa...

Mycket bra sagt... sen finns det så våldsamt mycket mer att diskutera om svenska kyrkan.. men det tycker jag vi kan ta irl. /Hannibal