söndag 5 april 2009

Lite HBT-kunskap skulle inte sitta fel


QX brukar fråga deltagarna i Idol hur gay de är på en skala, naturligtivs av nyfikenhet på om det döljer sig några bin eller homosar i skaran. Nu har de gjort samma sak med deltagarna i Robinson, och jag måste säga att svaren var mycket underhållande att läsa. Det kursiverade är mina egna kommentarer.

Hur gay är du på en skala?

Ranjit Roy:
- Det lägsta tänkbara. Det vill säga ett.
Klart och tydligt.

Jarmo Heinonen:
- Ett! Det räcker att kolla på programmet! Manligare gubbe finns inte.
Kära Jarmo, det känns aningen fördomsfullt att göra likamedtecken mellan bög och omanlig. Du skulle lika gärna kunna vara björn*

Erik Billing:
- Hm... över fem åtminstone. Jag har aldrig haft en pojkvän, eller det beror lite på hur man definierar. Jag var tillsammans med en tjej i flera år som kom ut som transsexuell och vi fortsatte vara tillsammans ett halvår in i den processen. Jag ger min feminina sida rejält med svängrum, men det kanske är mer trans än gay? Hur som helst skiter jag i vilket kön du definierar dig utifrån, det viktiga är att du kittlar min hjärna!
Mycket insiktsfullt och spännande svar måste jag säga. Pluspoäng!

Erik Rydberg:
- Det är väl ingen skillnad på en gay och en straight? Alla är väl sig själva! Jag har massor av killar jag älskar som vänner.
Jag har också killar jag älskar som vänner Erik, men jag vill inte klappa pinne och jag gissar att du inte heller vill det. Så en viss skillnad tror jag nog att det är.

Erik Blomqvist:
- Jag är nog en två, tre kanske. Kärlek är kärlek och det är väl så människor med öppet sinne känner?
Det mest politiskt korrekta svar jag nånsin läst. Gäsp.

Michel Berendji:
- Ibland tio, oftast sjukt manlig.
Ännu en som anser att bög är lika med omanlig. Det blir bakpisk på det.

Christian Ternstedt:
- Jag är gift med min älskade Karin, så det tar väl ner skalan. Sedan är jag dessutom från konservativa Jönköping och lite bufflig och macho av mig, vilket tar ner intrycket ytterligare... Men jag är ändå förhållandevis metrosexuell och vill minnas att jag faktiskt ”dockat” med några kursare under min utbildning till officer på Militärhögskolan Karlberg. Jag tror syftet var att markera att vi blev blodsbröder... det är väl ändå lite gay, så jag säger en stabil fyra!
Blir man mindre bi när man gifter sig tro? Ännu fler paralleller mellan bög och omanlighet, det börjar bli tröttsamt. Och att hitta samband mellan sexuell läggning och hemstad är ju ganska lustigt, och samtidigt helt fel. Sluta svettas nu Christian, homomaffian kommer INTE att jaga dig om natten om du skulle erkänna att du helst inte vill klappa pinne.

Lukas Berglund:
- Jag bor i Stockholm vilket i sig höjer poängen. Har även varit ute på Patricia. Ogillar dock schlager och blir uttråkad på fester där det bara är killar vilket sammantaget sänker poängen en del antar jag. Tycker trots detta att det är sjukt kul att gå ut med hbt-folk för de är oslagbara på att festa. Slår man ihop allt skulle jag säga att jag landar på en stabil tvåa.
Stockholmare är alltså bögigare än Jönköpingsbor? Undrar hur vi norrlänningar ligger till i tabellen? Det finns ju ingen lag som säger att bögar måste gilla schlager, tro det eller ej. Och på Patricia vandrar ju bögsmittan, det har man ju helt klart hört. Hmm...

Mika Svensson:
- Noll! Jag tycker att kvinnor är något av det vackraste som finns, men jag attraheras inte av det kvinnliga könet.
Solklart svar! Full pott!

Josefine Myrén:
- Tre!
Klart och tydligt.

Angela Monroe:
- Två! Jag har aldrig gjort något annat än pussat tjejer och jag kommer antagligen inte att göra mer än så i framtiden heller, men jag gillar inte när man placerar människor i fack. Vi är alla människor med samma behov av ömhet och närhet. Jag har aldrig förstått varför det är så viktigt att veta vem andra väljer att tillfredsställa det behovet med. Big fucking deal!
Klart och tydligt svar, möjligtvis en aning lättprovocerad.

Ellenor Pierre:
- Jag älskar att göra allt med kvinnor förutom en sak. Och tio minus ett är nio. Så nio!
Men Ellenor hur räknar du då? Om du med "en sak" menar antingen sex eller kärlek så är det ganska kaxigt att sätta sig själv som nia på skalan, eftersom du i så fall skulle gå under kategorin hetero-tease**, vilket skulle få många flator retirera i rekordfart.

Kerstin Fröblom:
- Ett.
Yes ma'am.

Beatrice Karlsson:
- Noll! Jag är en killtjej som har sågat ut två totempålar med motorsågen. Jag jagar älg och kör allt som rullar, däribland motorcykel, skoter och traktor.
Eh, jaha. Good for you?

Nina Amjadi:
- Det måste vara en av de svåraste frågorna jag har svarat på men, jaa, en trea? fyra? sexa? Jag vet inte..
Skönt att alla inte är så bombsäkra. Man måste inte veta allt hela tiden. Hellre ett osäkert svar än ett ogenomtänkt svar.

Anna Lundh:
- Noll, för jag gillar bara killar.
Klart som korvspad.

Erika Killén:
- Jag anser mig inte vara gay men det är alltid trevligt med lite hångel.
Ja, visst är det!

Sammanfattningsvis så har tjejerna i allmänhet större koll och mindre lustiga förklaringar än vad killarna har. Det känns ibland som att vissa heterosar så gärna vill visa att de inte är fördomsfulla att de säger roliga saker som exempelvis att man bor i Stockholm och därför höjs poängen... Som sagt, jag är jättenyfiken på hur vi i norrland ligger till i gaytabellen! Men det är lugnt, man blir faktiskt inte stämplad som homofob bara för att man svarar noll eller ett. Det är skönt att människor är olika, livet skulle vara så jävla mycket tråkigare om vi var en samling kloner. Så länge man är ärlig mot sig själv och andra. Nu ska jag sova eller nåt liknande.

*Björn = maskulin och ofta hårig homosexuell man.
**Hetero-tease/ clit-tease = En straight brud som raggar på flator/bin utan att avslöja att hon egentligen inte är ett dugg intresserad.

Inga kommentarer: