måndag 30 mars 2009

Man lär sig nåt nytt varje dag


Idag har jag lärt mig nånting om min egen hemstad Boden. Jag vet inte särskilt mycket om stan fast jag är född här. Boden (samiska: Suttes) var från början en kyrkby i Överluleå socken och hette på den gamla goda tiden Bondebyn...mycket vackert verkligen. Det finns en hel rad mer eller mindre kända personer som kommer från Boden, en av dem är uppfinnaren Lars-Anders Edström. Och vad har han uppfunnit då? Jo, nånting enkelt men genialiskt som de flesta svenskar använder så gott som varje dag. Slaskskrapan! Det ska han verkligen ha cred för. Slaskskrapan har funnits lika länge som jag själv, d.v.s. från 1986. Innan dess tog man upp slasket i diskhon med hushållspapper, vilket var jäkligt jobbigt och dessutom kasst för miljön.

Sådär, nu har du också lärt dig nåt nytt. Det bjuder jag på.

3 kommentarer:

libellule sa...

Lars-Anders har bott granne med oss på Fallvägen och jag har en rätt rolig anekdot om det där med slaskskrapan :) En dag hade han kommit hem till oss och sagt till mor min att han uppfunnit något som man inte kan vara utan i köket. Mamma hade sagt att hon hade minsann allt hon behövde. Då fick hon en slaskskrapa av honom och på den vägen är det ;)

Chimairan sa...

wow, nu lärde jag mig ännu mera! tack fänet ;)

MissMagicGirl sa...

Slaskskraparen! Han var smart han! Kul att jag vet vem som uppfann den nu!