fredag 6 november 2009

Riktigt svettig idol-kväll!

Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Rabih och Mariette längst ner, hur fan gick det till? Mariette är en stjärna som lyser upp min fredagshimmel, så är det bara. Eddie borde ha åkt och jag tror han visste det själv också. Nästa fredag hoppas jag att vi får säga hej då till Eddie. Veckan därefter säger vi hejdå till Calle. Därefter åker Reza, sen Tove och i slutändan sjunger Erik mot Mariette i finalen som Erik vinner så Mariette slipper göra den pinsamma idol-skivan och får fortsätta på sin egen unika guldkantade väg. Så ligger det till, gott folk.

Idolerna valde riktigt kassa låtar denna vecka. Världens bästa? Skulle inte tro det! Självklart går det inte att välja en enda låt som är bättre än alla andra låtar i hela universum, men man kan ju försöka. Inte bara bläddra fram första bästa i Ipoden och sjunga den. Jag har själv hur många låtar som helst som alltid står sig, som alltid är helt fantastiska hur många gånger jag än hör dem. De är inte världens bästa för det, men de är helt fucking amazing. Nu är jag faktiskt väldigt sugen på att få höra idolerna sjunga på svenska. Det är synd att Rabih inte är kvar för det hade varit kul att höra hans unika röst tolka en svensk låt.

Några av mina personliga världens bästa låtar:
Fire Inc - Nowhere Fast.
Vienna Teng - Lullaby for a stormy night.
The Ark - It takes a fool to remain sane.
Evanescence - My Immortal.
Joseph Arthur - Honey and the Moon.
Bonnie Tyler - Total eclipse of the heart.
Johnny Cash - Hurt.
Leonard Cohen - I'm your man.
Lars Winnerbäck - Söndag 13.3.99.
Ebba Grön - Ung&Kåt.
Tattle Tale - Glass vase cello case.
Eimear Quinn - The voice.
Soul asylum - Runaway train.
The Knife - Heartbeats.
Sophie Zelmani - Yeah, okay.

Och mångamångamånga fler, såklart. Om du har några tips på världens bästa låtar i hela världen så tipsa mig gärna. Jag är alltid på jakt efter ny musik. Jag knarkar musik som andra knarkar...ja,knark. Typ. Jag måste lägga in ett klipp på Nowhere Fast från filmen Streets of Fire. Den är så jävla bra, jag kan lyssna på den en miljon gånger och den är alltid sjukt grymt bra. Hela filmen är bra, så se den!



You and me we're goin' nowhere slowly
And we've gotta get away from the past
There's nothin' wrong with goin' nowhere, baby
But we should be goin' nowhere fast

Everybody's goin' nowhere slowly
They're only fighting for the chance to be last
There's nothin' wrong with goin' nowhere, baby
But we should be goin' nowhere fast
It's so much better goin' nowhere fast

Inga kommentarer: