tisdag 17 november 2009

Jag vet i alla fall EN sak om Uganda.

Jag har precis sträckläst Elaine Bergqvists "Härskarteknik", den var enormt bra och jag kommer skriva om den fler gånger. Men ett av de mest tänkvärda kapitlen i boken handlade om våra fördomar. Alla har ju fördomar och de flesta vet om att de har dem, men vi är ändå så himla sugna på att stoppa in människor i fack och generalisera om dem. Det är ju så skönt att slippa tänka!

Elaine Bergqvist skriver i sin bok:
Du kan säkert säga tusen saker om Sverige. Hur mycket kan du säga om Uganda? Om det är mindre än tio saker så råder jag dig att vara försiktig med att värdera landet eller folket därifrån. Detsamma gäller andra kulturer, länder och sexuella läggningar. Kan du säga mindre än tio saker om något som tillhör dessa tre kategorier så håll tyst om dem. Risken är stor att du kommer att uppfattas och värderas som fördomsfull.

Det är så jävla bra skrivet! Jag satt och funderade en stund. Kan jag säga tio saker om Uganda? Om transsexuella? Om män? Om gamla människor? Alltså tio saker jag vet, inte tio pantade fördomar jag för vidare. Jag tror faktiskt inte det. Istället för att uttala sig och riskera att bli dumförklarad, så kan man ju faktiskt fråga. Fråga på ett välmenande och respektfullt sätt, inte så att du gör personen förbannad. Jag ska försöka tänka ut tio saker jag definitivt vet om någonting, sen ska jag återkomma!

Varför jag skriver om just det här är för att idag, den 17e november, har utsetts till bönedag för Ugandas homosexuella. Så tyvärr vet jag någonting om just Uganda, men jag önskar att jag slapp veta. I Ungandas parlament behandlar man just nu "Anti Homosexuality Bill 2009". I korthet innebär den, om den går igenom, att homo- och bisexuella handlingar bestraffas med livstids fängelse eller dödsstraff. Den som inte rapporterar misstänkta homosexuella till myndigheterna får betala motsvarande 18 000 kronor i böter. Även om det gäller ens eget barn. Den som låter en homosexuell bo i sitt hus kan dömas till sju års fängelse. Straffet för homosexualitet i Uganda just nu är "bara" sju års fängelse.

Det här ska alltså föreställa 2000-talet. Det är så jävla tragiskt så det finns inte ord. Jag hoppas världens regeringar fördömer det här lagförslaget och jag beundrar verkligen de personer som orkar fortsätta jobba för jämställdheten och mänskliga rättigheterna i Uganda och andra länder med liknande lagstiftning. I dagsläget är homosexuella handlingar helt eller delvis förbjudna i över 90 länder.

Så även om du inte är troende, be en bön för Ugandas HBT-personer ikväll, för det lär de behöva.

Läs mer om lagförslaget HÄR.

Gå med i facebook-gruppen mot lagförslaget och visa ditt stöd HÄR.

1 kommentar:

Maria sa...

sv: hahah sexbrist :D det borde finnas med i ordboken!! Eller det kanske det redan gör. Måste kolla upp detta. Mycket användbart ord i alla fall !