lördag 21 november 2009

Makalösa Mariette!

Jag tycker juryn var hårda mot Mariette ikväll. Jag tycker hon knäckte, och en eloge till både henne och Tove som sjöng på svenska! Nån mer än jag som tappade hakan till golvet när Erik fick gå på plankan? Kanske Eriks fans börjar bli lite självsäkra och låter telefonerna ligga. Men ingen är säker såhär nära slutet.

Jag var en smula nervös för att Mariette skulle få åka hem. Men hon satt säkert! Jag tycker hon gjorde rätt i att ta i på några väl valda ställen när hon sjöng Eva Dahlgrens låt. Det är väl inte en jävla karaoke-tävling heller. Grejen är inte att hon ska sjunga så likt Eva som möjligt, hon ska ju sjunga en Eva-låt med Mariette-prägel. Eller? Hur som helst sjöng hon den betydligt bättre än originalet. Jag har aldrig gillat Eva Dahlgren, jag struntar i hur lesbisk hon är. Trist musik gör hon i alla fall, men Mariette gjorde den magisk för mig. Men jag erkänner att jag är partisk, jag blev såld på Mariette redan när hon klev in till juryn med olikfärgade skor den allra första gången. Så nu spelar det i princip ingen roll vad Mariette gör. Om hon nästa vecka går upp på scenen iklädd sopsäck och pruttar i takt med musiken kommer jag vara den första att ställa mig upp och applådera: "Bravo, bravissimo Mariette! Vilken tonsäkerhet, vilket lufttryck, vilken taktkänsla! Da capo! Viva Mariette!" Men vad annat kan jag göra, jag är helt maktlös inför hennes stjärnglans! Mariette behöver inte idol, men jag behöver Mariette i idol. Vad ska jag göra med mitt liv när idol är slut? Kanske köpa mat för mina pengar istället för att sms:a upp dem? Qui vivra verra, säger jag bara.

Inga kommentarer: