tisdag 30 oktober 2007

Men jag ÄR en djurvän! Eller?

Jag skulle verkligen vilja bli medlem i Djurens Rätt. Helt enkelt för att jag tycker väldigt mycket om djur, och jag tycker att de behandlas förjävligt på många håll, inte minst i Sverige. Men...jag äter kött. Jag dricker mjölk, jag äter ägg, fisk, kyckling, gelatin...ja du fattar. Inte vegan för fem öre. Och det är tydligen oförenligt med Djurens Rätts värderingar. Jag är inte förvånad över det, jag tycker det är beundransvärt att vara vegan, men....that's not me.

Betrakta följande text, citerad från Djurens Rätts hemsida.

De allra flesta människor blir illa berörda när de ser ett nyhetsinslag om djur som lider under transporter eller misshandlas på slakteriet. Sådana inslag följs ofta av en våg av debattprogram och upprörda insändare. Det ställs krav på ökad kontroll och strängare regler. Djurens Rätt arbetar för en omedelbar förbättring av djurens förhållanden, men vi stannar inte vid det. Vi anser att all uppfödning av djur inom livsmedelsindustrin innebär ett oacceptabelt utnyttjande av djuren, eftersom det tar ifrån dem deras liv. Djur är inte mat!

Jag kan alltså inte bli medlem i Djurens Rätt enbart med motiveringen att jag vill djurens bästa, eftersom jag käkar dem och deras produkter. Då skulle jag vara dubbelmoralisk, och en sellout. Det är jävligt synd. Jag är för att djuren ska ha ett värdigt liv och behandlas humant, men...vem skulle föda upp hundra kossor om man varken fick använda mjölken eller köttet? Kossor, och grisar och kycklingar också för den delen, skulle sannolikt bli extremt sällsynta i Sverige om alla svenskar blev veganer.

Fast jag erkänner. Jag är inte köttätare på grund av moraliska aspekter. Jag äter aniamliska produkter för att jag tycker det är gott. Jag är inte ädlare än så. Men jag är ändå emot djursex, djurplågeri, djurförsök, djur som underhållning och allt det där andra som Djurens Rätt kämpar för att få bort.

Jag får helt enkelt ge mina pengar (när jag nu har några att ge bort eftersom jag nyss lagt mina besparingar på min nya pälskling) till en organisation som inte tittar snett på en köttätande djursexbekämpande sellout. Som faktiskt sådär i allmänhet inte skäms för att hon gillar hamburgare mer än tofu, utom när hon läst Djurens Rätts hemsida alldeles för noggrant.

Meat is murder. Tasty, tasty murder.


Inga kommentarer: