tisdag 29 september 2009

20:- för Calarasi!

Som ni kanske vet eller inte vet har jag och min mamma adopterat två hundar från Rumänien med hjälp av föreningen Hundhjälpen, som ger rumänska hundar nya hem i Sverige. Man tror att Strauss bodde på gatan i ca ett år innan man lyckades fånga in honom, men det är svårt att veta säkert. Nicki hittade man hos en man som köpt henne som vakthund. Hon satt fast i en kedja som aldrig bytts ut, utan fått växa in i halsen på henne och höll på att strypa henne. Man lyckades övertala ägaren att överlåta henne till Hundhjälpen och opererade bort kedjan men man kan fortfarande känna ärret på halsen. Troligtvis tog hon sin första riktiga promenad i livet med mig och mamma när hon kom till oss i november -07.

Hundhjälpen gör ett enormt jobb för hemlösa, vanvårdade och övergivna hundar och även för hästar, åsnor och andra djur. De utövar också myndighetspåverkan för att ge djuren ett värde, vilket de i dagsläget inte har. Jag älskar Snicki och Strussen och skulle inte vilja ha en hund nån annanstans ifrån. Nu kommer Calarasi-hägnet i Rumänien läggas ner, och 270 hundar kan komma att avlivas och allt Hundhjälpen byggt upp i det hägnet kommer att gå förlorat på grund av ett myndighetsbeslut. För att kunna rädda så många som möjligt har Hundhjälpen startat kampanjen "20:- för Calarasi". Genom att sätta in 20 kronor eller mer på Hundhjälpens plusgirokonto 355425-0 kan DU göra skillnad för om dessa hundar lever eller dör, bokstavligen. Själv har jag satt in 100kronor, och även blivit medlem i Hundhjälpen vilket kostar 150kronor per år. Det har jag fan råd med, och det är för något jag verkligen är engagerad i och jag vet att Hundhjälpen gör ett sjukhelvetes jobb.

Läs mer omHundhjälpens arbete HÄR.


Min Nicki när hon precis blivit räddad, före och efter kedjan opererats bort. Mitt hjärta smälte när jag såg den lilla ynkliga vindögda räven!







Nicki efter att hon kommit till mig i Sverige. Syns det nån skillnad? Mattes tokvovve!





1 kommentar:

Eva sa...

Usch vad hemskt, förstår inte hur någon kan vara så dum!

Men jättebra att du finns så han(?) slipper lida mer.