torsdag 11 december 2008

Jean-Marie vem då sa du?

Varje år den 10e december delar man ut nobelpris till höger och vänster, därför tyckte jag det var lite passande att klotta om det idag. Årets pristagare i litteratur heter Jean-Marie Gustave Le Clézio. Det vet vi ju alla vem det är. Jag hoppas att du också tyckte det var ironiskt skrivet av mig, och inte svarar "jamen självklart!" Utom Jojo, man får väl anse att det är lite av hennes territorium eftersom han kommer från Frankrike. Det är extremt sällan nobelpriset har delats ut till någon som jag faktiskt har hör talas om, än mindre läst något av. Det finns ju några undantag: Selma Lagerlöf, Ernest Hemingway, John Steinbeck, Jean-Paul Sartre, Imre Kertész, J.M. Coetzee och Doris Lessing. En ganska kort lista med tanke på att priset delats ut sedan 1901. Men anledningen är ganska enkel: författare som vinner prestigefyllda utmärkelser skriver ofta ohyggligt tråkiga och svårlästa böcker. Jag har försökt läsa fiiina böcker ett antal gånger men jag anser att livet är för kort för att slösa på böcker som inte ger mig nånting. Det är ungefär som att försöka lida sig igenom Gudfadern. Det är helt enkelt inte värt det bara för att få känna sig lite kulturell.

Om jag själv ska ge ett boktips så tycker jag att du ska läsa "Alla familjer är psykotiska" av Douglas Coupland. Den har inte bara en underbar titel, den känns NY när man läser den. Det känns som att någon äntligen lyckats skriva om nånting som man inte läst sjutusen gånger förut. Eller så kan du läsa mitt senaste bokfynd, "Otrogen på öppen gata" av Belinda Olsson. Jag låg och guppade upp och ner i sängen för att jag skrattade så mycket. Så läs nån av dem, det är mitt boktips. Eller skit i det förresten. Vi är alla trötta och jävligt less på mörker och kyla och hjärnan är helt mosig av pepparkakskladd och julklappstress. Så nu släpper vi på prestigen tycker jag. Från och med nu är det helt helt okej att hugga tag i en julmust, slänga sig i soffan och zappa på tv:n, och ÄNDÅ känna sig sjukt kulturell och djupsinnig. Sådeså.

1 kommentar:

libellule sa...

Kan säga att inte ens jag är så allmänbildad att jag hade hört talas om honom innan Horace tillkännagav det. Det roliga är att jag hade kunnat känna till honom sedan ett år tillbaka om våra fransoslärare inte strukit en av hans böcker från litteraturlistan i Franska 1, vilket de nu ångrar bittert :) Har hört att de flesta böckerna är rätt svårlästa så för att "värma upp" ska man tydligen börja med den minst svåra, Afrikanen. Funderar på om man skulle vara riktigt duktig och kulturell och läsa den på franska. Bara för att stoltsera med det sen liksom :P Men vette fan om jag ids...