torsdag 4 december 2008

Och så några ord om bruxism

Om jag säger bruxism så vet du säkert precis vad jag menar. Jodå, det vet du. Bruxism är ett finare ord för att gnissla tänder eller pressa tänder.

Visste du att tänderna i över- och underkäken har kontakt med varandra i sammanlagt en kvart per dygn? Det blir betydligt längre tid om man gnisslar eller pressar samman sina tänder. När man gnisslar tänder så gnider man över- och undertänder mot varandra, vilket ens partner, familj och pyjamaspartypolare antagligen tycker är förjävligt jobbigt och blodisande. Tandpressning innebär att man biter ihop käkarna riktigt hårt.

Redan i den fornnordiska Eddan och i Bibeln kan man läsa om gråt och tandagnisslan, det här är alltså inget nytt problem. Att gnissla tänderna leder till att tänderna nöts snabbare, men ändå relativt långsamt. En riktigt snabb nednötning beror faktiskt oftast på nåt annat. Det värsta är alltså att det är otroligt störande för den som måste lyssna på eländet.

Då kanske man kan tycka att tandpressning är ett mindre problem, det hörs inte och syns inte. Men det betyder inte att man kan luta sig tillbaka. Tandpressning kan leda till:
- läskiga missljud i käklederna
- svårigheter att gapa stort
- trötthet och värk i ansiktsmusklerna
- ömhet och värk i tänderna
- spänningshuvudvärk.
Och så några mer ovanliga biverkningar: yrsel, öronljud, tinnitus, lock i öronen och klump i halsen. Så lider du av det, se till att få det fixat. Det kan bara bli värre.

Nu kanske du undrar varför jag skrivit ett inlägg om det här. Har jag inget annat att syssla med eller? Den enkla anledningen är att jag gnisslar tänder som fan, och jag har ältat det här i huvudet ett tag. Att jag ältat det har sin enkla förklaring i det här prisexemplet från minmun.se:

Bettskena (hård) inkl. teknikerkostnad: 3650:-


Ni förstår. Om jag hade 3650 spänn, inte faan vill jag väl lägga dem på en äckklig plastbit?! Med andra ord så bloggar jag av mig istället för att göra nåt åt saken. Det blir billigaste så. Tur att min älskling har öronproppar.

(PS. Nämnde jag att jag snarkar också? Det blygsamma priset för en antiapnéskena/snarkskena är 6430 kronor. Alla donationer mottages tacksamt.)

Är det verkligen rimligt att det ska vara så förbannat dyrt att slippa slita ner sina tänder i onödan? Men att profitera på människors lidande är väl inte heller nånting nytt...

Inga kommentarer: