måndag 24 augusti 2009

Och så gapar du stooort.


Idag har jag varit hos tandläkaren. Min tandläkare är verkligen världsbäst, jag har gått till honom sen jag var så liten att jag knappt hade några tänder att undersöka.

Idag gick jag dit för att göra en uppdaterande undersökning för mitt tandvårdsabonnemang. Jag hade både lite plus och lite minus. På plussidan hade jag inga spår av tandlossning eller tandsten, det såg rent och snyggt ut mellan tänderna. På minussidan hade jag ett litet hål som behövde lagas, vilket förflyttar mig till en dyrare grupp vad gäller mitt abonnemang. Dessutom fick jag lite verbalt smisk för mina underbara piercingar. Även om jag inte hade haft hålet skulle de ändå ha flyttat mig till den dyraste gruppen. Tungpiercingen kan man ju råka bita i, och då flyger det tandbitar. Och läppiercingens bakplatta ligger mot en av mina tänder i underkäken och kommer sannolikt att skada den i framtiden.

Nåt annat som ger en knuff in i den dyrare gruppen är visdomständer som riskerar att skapa diverse problem i framtiden. Självklart hade jag det också. Visdomstanden i min vänstra överkäke ska tandläkaren ta bort eftersom den har ställt sig utanför övriga tandraden. Mina visdomständer i underkäken har varit så jävliga att de helt enkelt har lagt sig ner, innanför mitt tandkött. De kommer aldrig att komma upp men kan ge inflammationer och jävelskap i min käke så det kan hända att jag måste ta bort dem med i framtiden.

Summan av kardemumman är att jag fick en ny tid för utdragning av visdomstanden och lagning av hålet. Jag tecknade också abonnemang för tre år framåt, även fast jag hamnade i den allra dyraste gruppen. Det visade sig nämligen att i den dyraste gruppen får jag betala 163 kronor i månaden. För det priset får jag undersökning, lagning av mitt hål, utdragning av min visdomstand och de andra också om de måste ut nån gång, samt reparation av skador som kan tänkas uppkomma på grund av mina piercingar, och sånt smått och gott. Det tycker jag är mer än överkomligt, eller? Så jag är faktiskt nöjd. Utan försäkring hade bara utdragningen av tanden gått på över 2000 kronor.

Jag gruvar mig för att dra ut visdomstanden men jag tröstar mig med att jag förhoppningsvis inte behöver springa bakom en häst över tre gärsgårdar för att få det gjort...

Inga kommentarer: