onsdag 5 november 2008

Yes they can

It's the answer spoken by young and old, rich and poor, democrat and republican, black, white, hispanic, asian, native american, gay, straight, disabled and not disabled. Americans who send a message to the world; that we have never been just a collection of individuals or just a collection of red states and blue states, we are and always will be the United States of America.

Det blev en riktigt god morgon när jag slog på tv:n och såg att Obama faktiskt kommer att väljas till USA:s 44e president. Det hade jag förstås trott och hoppats, men man kan aldrig vara riktigt säker. Hans tal var fängslande och hoppingivande, och jag förstår absolut att han jämförs med Martin Luther King. Jag blev riktigt imponerad över raderna här ovan. Aldrig (jag har läst det på flera ställen så jag får anta att det stämmer) har homosexuella inkluderats på detta självklara sätt i ett presidentiellt vinnartal. Det känns extra viktigt efter tisdagens omröstningar i USA där resulteten blev som följer(siffrorna kommer från QX):

I Arizona röstade 56% för att i konstitutionen skriva in att äktenskapet endast gäller heterosexuella par. Detsamma i Florida där det på morgonen ser ut som att de 60% som krävs för att den lag om att äktenskapet är heterosexuellt nu blir del av konstitutionen. Dessutom kommer partnerskap för samkönade par förbjudas i Florida.
I Arkansas förbjuds adoption för samkönade par, samboende och ensamstående genom att 57% röstade för en lag som endast ger lagligt gifta möjlighet att prövas för adoption.
Även i Kalifornien ser det nu på tisdagsmorgonen ut som att Proposition 8 kommer att får över 50% av rösterna. Proposition 8 innebär att delstaten inför en konstitutionell skrivning där äktenskap definieras som en förening mellan en man och en kvinna.

Ett steg framåt och två steg tillbaka, som det heter. Men jag hoppas att Barack Obama kan hålla sitt ord så långt det är möjligt och förändra Amerika. Man får ju inte glömma att han måste ha kongressen på sin sida för att driva igenom lagar och regler, vilket inte alltid kommer att ske även när han önskar det. Det är i alla fall väldigt starkt att åta sig världens otacksammaste jobb: begränsad möjlighet att påverka men allt ansvar om nåt går åt helvete. Jag önskar honom i alla fall all lycka.

Inga kommentarer: