måndag 24 november 2008

Vi vill ha skridskor, en häst och en rymdraket...


Jag är säkert inte den enda som uppmärksammat att det är den 24e november idag. För en del trillar det ju faktiskt in några slantar på kontot imorgon. För mig kommer de försvinna så fort att jag knappast kommer att märka av dem. Och eftersom det är den 24e november så är det med andra ord exakt en månad kvar till julafton, och allas vår fasa; julklapparna. Jag har nån sorts hatkärlek till hela julen, men i synnerhet till julklapparna. Det är samma visa varje år. Jag tycker egentligen väldigt mycket om att få julklappar, och jag tycker nog ännu mer om att ge julkappar. Men! Det måste vara en julklapp som jag känner mig nöjd över att ge bort. Och det verkar bli mer och mer hopplöst för varje år. Det är ganska lätt att komma på nåt att ge till älsklingen, mest eftersom jag hela tiden ser saker jag skulle vilja ge till henne. Det är även ganska lätt att ge nåt till mamma eftersom hon blir glad för allt och inte önskar sig ett dugg. Förutom hästprylar som jag inte har råd med, förstås. Men jag vet inte vad jag ska ge till pappa och frugan. De har verkligen allt, och de vill inte ha nånting, men de vill ändå ha nånting om du förstår vad jag menar. Och med pappa har det aldrig varit läge att hala fram en fin teckning man gjort själv, för pappa har inte det rätta pokerfejset för att ösa lovord över kluddet, eller vad man nu hittar på. Han tackar mycket artigt men man kan se att han undrar vad ini självaste fan han ska med en sån till. God jävla jul då, liksom.

Sen har jag bara tre julklappar förutom det, om jag inte glömt nån. Men de är lite halvhemliga så jag ska inte prata mer om dem. Förutom att de är jävligt svåra.

Det blir ju inte lättare av att min budget är minimal. För även om en relativt billig julklapp går hem i de flesta fall så har jag egentligen inte ens råd med det. Den julklapp jag är allra mest stolt över i mitt liv är nog när jag hittade en jätteskicklig tecknare på nätet, som gjorde bland annat djurporträtt. Hon fick rita av mammas älsklingspålle och det blev jättelyckat. Men så kostade den mig 400 spänn vilket var en enorm summa på den tiden för mig, det är ju några år sen. Vid närmare eftertanke är summan ganska enorm nu också. Men det värsta är nog att jag inte känner mig tillräckligt kreativ i år. Det står still på hjärnkontoret. Jag har redan uttömt hela klassiker-kontot: lyxiga bad- och duschprylar, kroppsbehandling såsom massage, hemgjord ihoppysslad pryl x tusen, intressant faktabok om nåt personen gillar, blommor, choklad...fattas väl bara att pappa får en slips så är jag en personifierad klyscha. Dessutom har jag aldrig sett min pappa i slips, förutom på sin 41-årsfest och då var den prydd av enorma kukar. Det går helt enkelt inte att toppa.

Så om du har några julklappstips, till vem som helst och gärna inte alltför dyrt, snälla snälla tipsa mig! Vad ska du ge bort i julklapp i år?

Annars blir det väl en hemgjord teckning och en kukslips laget runt...

Inga kommentarer: