torsdag 10 mars 2011

Kalla Fakta är ett skitprogram.

Jag sitter och ser på Kalla Fakta som den här gången handlar om fetmaoperationer, gastric bypass. Jag blir så arg så jag nästan sprängs på det där snaskiga lögnaktiga skrämseltramset de håller på med. Jag uppmanar alla tjockisar som funderar på en gastric bypass att stänga av tv:n och ta reda på varma fakta istället. Bra information finns på hur många ställen som helst.

Gastric bypass är en operation med stora vinster och stora risker. Den värsta komplikationen man kan råka ut för är att dö. Så är det. Man kan dö. Även om det inte går så illa så kan man få återkommande tarmvred, näringsbrist, ätstörning, snedvriden självbild, man kan tappa håret och bli deprimerad och allt möjligt. Alla som går igenom den här operationen ska veta om detta. Det är mitt eget ansvar och ingen annans att ta reda på allt jag någonsin kan om ett såpass allvarligt ingrepp som kommer att förändra hela mitt liv.

På Kalla Fakta säger speakerrösten: "Men är operationen verkligen en sån quick fix?" Eh, NEJ. Det är allt annat än en quick fix. Det är till en början smärtsamt, jobbigt, tråkigt, plågsamt, det är allt annat än en quick fix. Men när det funkar, så funkar det som fan. Den kan verkligen förändra en människas liv.

En person som uttalade sig i programmet hade innan operationen tröstätit, och efter operationen bytt ut sitt tröstätande mot alkohol. Jaha? Jag undrar om den personen berättade det för läkaren som skrev hennes remiss, att hon äter upp sin smärta. Det tror inte jag, för i så fall hade hon inte fått nån remiss och hade aldrig blivit opererad utan blivit hänvisad till exempelvis kuratorskontakt inom primärvården. En person tyckte att hon blivit "lämnad i sticket" eftersom hon efter sin enorma viktnedgång fått sladdrig lös hud. Jaha? Gastric bypass är ingen skönhetsoperation, det är en hälsofrämjande operation. Annars skulle "fula" människor få sina ansiktsoperationer betalade av landstinget, men så är det ju inte. Om man har tur kan man efter GBP få bukplastik eller brösplastik betald av landstinget, men alla får inte den chansen, vilka villkor som gäller är tydligt och har man inte nog mycket sladder och nog lågt BMI så måste man betala själv.

Hur som helst så hoppas jag att folk orkar ta reda på fakta och inte tror allt de ser på "En Ding-Ding Värld". Fråga seriösa läkare och personer som genomgått operationen, läs på forum och läs Hanne Kjöllers bok Operation nytt liv. Sen så är det så att man opererar många personer som inte är psykiskt utrustade för att klara av processen, men hur ska det kunna undvikas? Det kräver att personerna som ansöker om remiss till GBP är brutalt ärliga både mot sig själv och mot läkaren, och det tror jag inte att alla är. För då skulle läkaren neka att skriva remissen, och det vill man ju inte när man väl tagit steget och beslutat sig för att man vill ha operationen. Och en läkare på vårdcentralen får inte titta i en patients psykjournal hur som helst för att få en bild av patientens psykiska hälsa, det är upp till patienten själv vad den väljer att berätta om eller undanhålla. Och remissbedömningen blir därefter.

Det var mitt lilla inlägg i debatten. Personligen tycker jag att både Kalla fakta, Uppdrag förvanskning och de där andra programmen är ren skit-tv. Källkritik is king, så är det. Nu nog om detta, jag ska se lite mer fördummande tv-program innan jag går och lägger mig. Puss!

1 kommentar:

josefin sa...

Hejsan :) Jodå, jag har det bra på VFUn, dock kan som även du skrev bli lite långsamt. Jag är inte på ett boende just nu utan är på en dagverkamsamhet. Dem två sista veckorna ska jag vara på ett gruppboende :) Så du är på ett boende alltså? kram.