söndag 9 maj 2010

Tre år med min älskling.

I onsdags, den femte maj, firade jag och min älskling tre år tillsammans. Jag har varit lite stressad och samtidigt energilös så jag har inte orkat blogga så mycket, men vi hade i alla fall en mysig dag. Vi åt smarrig kinamat och Hanna fyndade en massa böcker för en krona styck och så köpte vi en tårta som var jättefin men som smakade absolut ingenting. Så köp inte bakverk från Olofssons bageri, det var den sämsta tårta jag ätit. Men som sagt, väldigt fin att titta på. Tänk att vi har varit tillsammans i tre år, det tycker jag är ganska duktigt och inte alla gånger enkelt, men det funkar eftersom min tjej är underbar, och vi står ut med varandra. Jag älskar dig mest av allt Hanna!

Jag har fått bekräftat att jag får jobb hela sommaren, det känns skönt att slippa tänka på det mer. Bara en kurs kvar så är ännu ett skolår avklarat.

Just nu läser vi kursen "Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar". Det är en extremt intressant kurs men en smula tung att läsa och den väcker många tankar. Det är också frustrerande att plöja en massa kurslitteratur och känna att den är rätt så verklighetsfrånvänd. Om man tror på böckerna så låter allt så jävla enkelt. Ung människa mår dåligt, söker hjälp, får flera ton stöd och förståelse från psykiatrin, rätt behandling på direkten och blir superfrisk. Ibland undrar jag om jag utbildar mig till en kompetent behandlare eller till världens mest naiva person? Jag längtar till nästa praktik, jag behöver få vistas lite mer i verkligheten och träffa några riktiga människor som vet vad de pratar om. Det känns också lite svårt att läsa en kurs om "unga människor" som att de är en grupp som jag inte längre tillhör. Jag känner mig fortfarande ung men samtidigt gammal som fan. Det är svårt att få perspektivet rätt ibland.

Ett tips till mina klasskamrater och alla andra som är intresserade av unga människor och psykisk ohälsa: Radioprogrammet Karlavagnen från den 6e mars hade som tema "Ung och deppig", det var jättebra och jag kunde inte sluta lyssna fast programmet var riktigt långt. Man kan lyssna på programmet igen HÄR.

Inga kommentarer: