måndag 10 maj 2010

80talistan!

Jag hittade en jätterolig nostalgisk lista. Känner du igen dig eller är du för ung och fräsch? Den tar mig tillbaka till enklare dagar när jag ägnade all min tid åt att bada i vattenspridare, samla daggmaskar och hoppa i vattenpölar iklädd stylish rosa galonbyxor. Those were the days my friend!


- Vi som "knackade på" hos våra kompisar utan förvarning när vi ville träffa dem

- Vi som slog in skolböckerna i diverse fina skyddspapper för att vi behandlade dem med respekt
Det var ju det bästa med hela skolan!

- Vi som kan skillnaden mellan discodans och tryckare

- Vi som på egen hand klippte i våra jeans innan de började säljas söndertrasade

- Vi som har sparat en blå/röd kudde fylld med märken såsom silverfisken och baddaren

- Vi som haft väggen tapetserad med OKEJ-posters

- Vi som samlade på allt - främst kapsyler

- Vi som var den första generationen som kunde zappa mellan Skurt och Björnes magasin

- Vi som i våra egna dagböcker inte kunde undvika att använda samma fraser som i "Berts Dagbok"
Hej och hå, stå på tå!

- Vi som försökte allt vad vi kunde att bygga lika fina trädkojor och hitta lika coola "gömställen" som det fanns på TV
Jag och Jessica hade värsta fina gömstället bakom fritids!

- Vi som förmodligen var den sista generationen att motta hemstickade tröjor och sockar från våra far/mor-mödrar

- Vi som på egen hand lärdes oss datorer/internet/fildelning och dessutom fick lära våra föräldrar hur de kollar sin mail

- Vi som visste skillnaden mellan att ringa billiga lokalsamtal och dyra riksamtal

- Vi som trodde att vi blev rika när guldtian ersatte papperstian

- Vi som upptäckte erotik genom ryska posten och snurra flaska

- Vi som hade kvar Sovjet i kartboken hela grundskolan (trots upplösningen)

- Vi som trodde att pins i stil med "Rör inte min kompis" skulle förändra världen

- Vi som förtjusades av att leka med slime ifrån Buttericks

- Vi som började "hänga med våra polare" när det blev för ocoolt att "leka med våra kompisar"
Jag blev skitförbannad när mamma sa att jag skulle ha "kalas", det är ju bara småungar som har kalas. "Det heter inte kalas det heter paaaarty!"

- Vi som jublade när gröna/svarta tavlan byttes ut till whiteboards i skolan

- Vi som fick hjälpa läraren att trycka på play på videoapparaten
Jajjamen, vi fick titta på "En cell-sam historia" i nästan alla ämnen.

- Vi som fyllde våra cykelhjul med kulor eller spelkort för att det skulle låta så mycket som möjligt när vi flög fram

- Vi som trodde att vi skulle bli rika när vi efter många år skulle sälja våra bokmärken, kulor, ishockeykort och pogs

- Vi som spelade in musik på kassettband genom radion
Jag spelade in "My heart will go on" säkert tio gånger efter varandra!

- Vi som gick från altavista till eniro och från eniro till google

- Vi som hittade på ett eget språk för att kunna sjunga med i engelska texter

- Vi som drack Cuba Cola och Jaffa

- Vi som läste OÄ i skolan(Onödiga Ämnen enligt vissa)

- Vi som var närvarande medan myrornas krig fortfarande gick på TV

- Vi som var för coola för vanliga sällskapsdjur och skaffade vandrande pinnar och tesvamp

- Vi som smaskade omkring med Jenka, Shake eller Hubba Bubba i munnen

- Vi som läste Lyckoslanten

- Vi som inte fick slänga maten eftersom det fanns barn i Afrika som uppenbarligen var hungriga

- Vi som hade Filmnet långt innan Canal+

- Vi som drömde om att ha en egen rökmaskin hemma

- Vi som tyckte det var värt tiden det tog att surfa med 56k-modem

- Vi som lämnade Bingolotto samtidigt som Leif Loket Olsson

- Vi som lät mamma fläta hela håret i små flätor när håret var blött, och sen sov på dessa under natten för att få vågigt hår till kommande skoldag

- Vi som hade en väldigt härdad men ändå öm nintendotumme

- Vi som införde pizza, kebab och tacos i svensk husmanskost

- Vi som fortfarande kan dansa Macarena till punkt och pricka

- Vi som är de sista att komma ihåg movieboxen

- Vi som använde telefonkort och beeper innan mobilernas tid

- Vi som fick förbud att använda tamagochi på lektionerna

- Vi som använde sockiplast för att förhindra det groteska vårtspridandet

- Vi som spelade snake på datorn som små innan det dök upp på mobiltelefonen i tonåren

- Vi som fortfarande säger Domus, Obs eller Servus i stället för Coop

- Vi som älskade bockstyren och max antal växlar på cyklar

- Vi som var de som började med lunarstorm och vi som tog jävligt lång tid på oss innan vi hade hjärtat att sluta med det

- Vi som vara jäkligt skeptiska till MSN när det kom då ICQ faktiskt fungerade alldeles utmärkt

- Vi som har försökt att säga krankelibrankelfnatt eller tjillivippen för att se om det gav någon effekt

- Vi som lärde känna Robert Gustavsson genom Björnes Magasin och inte Parlamentet

- Vi som går igång på "När du hör den här signalen... *pling* ...när du hör den signalen, då vet du att det är dags att vända blad. Då börjar vi..."


- Vi som var tvungna att blåsa i våra nintendospel för att de överhuvudtaget skulle fungera, teknik: kraftigt men utan salivstänk

- Vi som i våra busringningar aldrig lyckades lika bra som Hassan gjorde på radio

- Vi som käkade Raider och inte Twix

- Vi som hade en hel hylla med filmer som vi spelat in från TV på kassettband

- Vi som tyckte att vi var extremt välberesta genom timmar framför BackPacker (1 och 2)

- Vi som hade bänkar med lock på

- Vi som fick onödigt mycket information om att vi skulle ringa 112 i stället för 90 000

- Vi som gick omkring med väldigt korta magtröjor med oanständiga texter på de ännu ej utvuxna brösten och kunde göra så för att våra föräldrar inte förstod texten som stod på engelska
Två handavtryck på tuttarna och texten "Don't touch if you can't afford it!" hade jag vid den mogna åldern av elva år. Det är såna gånger man frågar sig, var fanns föräldrarna?

- Vi som gjorde fingerlekar med garn såsom vaggan, eiffeltornet,fisknätet...
Jag kan fortfarande göra cigarren och kaffekoppen!


- Vi som kunde ringa in och få chansen att spela Hugo i direktsändning (och tycka alla andra var så dåliga) för att vinna sega råttor av Sofi Propp

- Vi som glömde skrivstilen snabbare än vad vi lärt oss den
Jag är fortfarande kung på skrivstil!

Känner du igen dig lika mycket som jag?


3 kommentarer:

Hardcore Baby Dyke sa...

Ååååh! Ååååh! Ååååååh! Jag kom nästan! ;D NOSTALGIIIIIIII! :D
Jag saknar fan det ljuva 80-talet och det underbara tidiga 90-talet! Jag är så glad att jag fick uppleva det.
Är en stolt 80-talist! ;) Saknar SNES-spelen och Björnes magasin!! m.m. ^^ Det var bättre förr!

Elina sa...

Underbart! Jag känner igen mig i i princip allt! Vilken härlig nostalgitripp! :D

Hannibal sa...

Saker måste ha varit väldigt långsamma på den tiden, trots en hygglig åldersskillnad verkar vi ha väldigt lika barndomsminnen. Det enda jag inte riktigt kan känna igen mig i är internet-grejer, och jag kunde aldrig se Skurt (tror det gick på trean, vilket på min tid krävde PARABOL-antenn! Vilket möjligvis de coola kidsen hade tillgång till). Och tamagochin missade jag helt. Men ojojoj, moviebox! Var hur coolt som helst när jag flyttat hemifrån och var den enda som hade tv, snacka om att man kände sig vuxen (16 år) att hyra en box som släpades hem på pakethållaren! Ojoj, det var tider det...