torsdag 20 maj 2010

Eurovision Snooze Contest

Uppmärksamma schlagernördar har säkert koll på att det är Eurovision Song Contest nästa vecka. Uppmärksamma bloggläsare har kanske koll på att jag tycker Sveriges bidrag är uselt och att vi inte kommer att ta oss vidare från semifinalen. Men efter att ha hört hela startfältet så tror jag kanske att vi har en chans ändå. Vad är det med Europa och ballader i år? Årets bottennapp är enligt mig Finland, Slovenien och Nederländerna.

Först och främst har vi Nederländerna. De måste ha missat att det är år 2010 och inte 1992. Påminner lite om Lotta Engberg på den tiden hon gillade bugg och coca-cola, men den här stackars flickan är tydligen bara 16 eller om det var 17 år. Låten, framträdandet och scenkläderna åldrar henne dock ca 30 år.Låten påminner om den festliga gamla slagdängan hadderian haddera.


Sen har vi Slovenien. Eländet påminner om en ringdans i fäboa som krockat med Bon Jovi fulare copycat ca 1989. Skinnjacka + folkdräkt, allvarligt talat?


Och sist av allt Finland. Jag måste ta fram stora skämskudden. Barfotadans, blommor i hår, dragspel och fiol, och klapp i händerna och lite hej hopp hej hopp. Fattas bara sillen, nubben och stången så har vi vårt midsommarfirande, ackompanjerat av hemsk musik. Bohemian gone bad. Very bad. Låten har säkert ett fint budskap som vi icke-finsktalande inte förstår ett skvatt av. För mig låter det mest som att de sjunger koljan kollan ko, och det är ju inte sexigt nånstans.


Och det värsta med dessa tre framträdanden är, att jag skulle inte bli förvånad om de hamnar långt före Sverige. Det här är i alla fall framträdanden man kommer ihåg (på gott och ont), medan Anna whats her face drunkar ohjälpligt i balladträsket.

1 kommentar:

Linda sa...

Haha spelar nog ingen roll hur många ggr jag ser den filmen, lipar lika mycket varje gång:P