torsdag 8 december 2011

It's a Boy Girl Thing


Jag ska avbryta alla djupa funderingar med ett litet filmtips. Det var meningen att jag och mamma skulle ta en ridtur imorse i en härligt vacker och snötäckt skog, men då hade inte mammas stackars pålle snöskor så det blev inget av med det. Hästar - väldigt high maintenance om jag får säga det. Men i alla fall så blev det att jag kollade på film istället.

It's a Boy Girl Thing är en komedi som handlar om Nell, typisk pluggis, som inte har nåt bättre för sig än att recitera Shakespeare på sitt flickrum hela dagen lång. Hon har en ärkefiende, Woody, som inte har nåt bättre för sig än att göra livet surt för Nell, dricka bärs och hångla upp sin cheerleader-flickvän. Genom gudomligt ingripande byter Nell och Woody kropp med varandra och måste därigenom leva varandras liv (ungefär som i filmen The Hot Chick, alltså). Och eftersom filmen är en ganska ordinär, lättmsält och förutsägbar liten historia så är det knappast nån spoiler att säga att Nells och Woodys hatkänslor för varann byts ut mot helt andra känslor...

Den här filmen var precis som man kan förvänta sig, på både gott och ont. Den har sina roliga stunder när den skämtar med maskulina och feminina stereotyper. Det finns en hel del grejer i filmen jag stör mig på däremot. Till exempel: hur kommer det sig att pluggisen (Samaire Armstrong i det här fallet) som ska föreställa oattraktiv, oftast är jävligt snygg? Tänk vad intressant det vore om den "fula" bruden faktiskt kunde vara lite ful nån gång, det skulle jag gilla. Och Woody, som ska föreställa skolans snyggaste kille, är ju däremot riktigt ful.

I en scen så klagar Nell över sitt nya problem, nämligen hennes morgonstånd, hon har flaggan i topp varje morgon och vill veta hur hon ska bli av med den. Men nej hon kan absolut inte tänka sig att helt enkelt runka ner den, usch usch. Men hallå? Om jag hade en killkropp för en vecka så skulle jag runka non-stop! Om jag inte hade så tur att jag var jävligt het, då skulle jag ligga med så många tjejer som jag bara hann! Och runka järnet däremellan. Allvarligt, skulle inte ni det?

Jag skulle gärna ha velat se den här filmen VÅGA lite mer. Till exempel om Woody (i Nells kropp) hade haft sex med en av de andra killarna på skolan, eller om Woody och Nell hade haft sex när de var i varandras kroppar...om storyn hade gått djupare och vågat lite mer hade den kunnat nosa lite mer på området transfrågor, och kanske väckt lite tankar och funderingar hos tittaren...men nej, det gjorde den inte. Allting höll sig väldigt ytligt, anständigt och lagom. Däremot var den en helt okej film att kolla på en slö torsdagsförmiddag. Plus att Samaire Armstrong inte är ett dugg ful, hon är faktiskt jävligt het och lite ögongodis är ju inte fel! Så filmen får två och en halväten lussebulle av fem möjliga.

Inga kommentarer: