onsdag 6 februari 2013

Middagstips.

Den fråga som upptar mest tid och energi i mitt liv måste ju vara: "vad ska vi äta till middag?" Kanske nån annan känner igen sig, därför tänkte jag bjuda på två middagstips som jag tycker är rätt grymma av flera anledningar. De är lätta att göra, det går snabbt, ingredienserna är billiga och inte så många, de smakar jävligt gott och passar perfekt som matlåda på jobbet dagen efter. Kan det bli bättre?

Orientalisk wokad gryta. Jag slår vad om att Elli och kanske fler känner igen detta fantastiska recept från vår gamla hemkunskapsbok. Jag kan tillägga att jag inte wokade grytan utan fixade den i djup stekpanna och det går precis lika bra.
Ingredienser (dubbla gärna receptet så har du golunch!):

150 g griskött av skinka el. bog
1 gul lök
1 klyfta vitkål, ca 150 g
1 msk margarin
1 tsk curry
2 krm salt
1 krm svartpeppar
2 krm paprikapulver
2 krm ingefära
1 krm vitlökssalt
½ buljongtärning
2 dl vatten
½ dl lätt creme fraiche
1 tsk soja
(1 äpple -helst rött)
2 tsk vetemjöl + vatten

Gör såhär:
Skär köttet i strimlor
Skala och skär löken i tärningar eller skivor
Strimla vitkålen
Fräs curryn i 1 msk margarin i en stekpanna (el. gryta)
Lägg i lök och vitkål. Rör om och låt fräsa ca. 1 min
Lägg köttet i stekpannan
Tillsätt salt och kryddor. Rör om
Tillsätt buljongtärning, vatten, lätt creme fraiche och soja
Låt grytan koka ca 15 min. Rör om då och då
(Dela äpplet, kärna ur det och skär det i tärningar)
Rör ut mjölet i lite vatten och tillsätt det under omrörning
(Tillsätt äppeltärningarna)
Låt grytan koka 3-5 min, servera med t.ex. ris eller bulgur.

Jag tog lite mindre vatten och rejält med creme fracihe bara för att det är så jäkla gott. Sen stod nåt om paprika som garnering men vem fan orkar garnera?

Kycklinggryta à la Marie. Ingredienserna är lite kläm och känn för det här är nåt jag svängt ihop och då är jag inte så noga.

2 tinade kycklingfiléer
Frysta grönsaker t.ex nån av Findus wokmixer, den mängd man önskar.
1 gul lök (om inte grönsaksblandningen redan innehåller lök).
2 dl creme fraiche mexican chili
2 dl Milda mini mat.
Kryddor efter tycke och smak - salt, peppar, paprikapulver, vitlök, timjan, curry - ös på!

Blanda ihop allt och servera med ris eller bulgur. Gött mos!

Har tyvärr inga bilder men det spelar mindre roll för ingen av rätterna är särskilt vacker att titta på. Men de smakar smarrigt!

Inga kommentarer: