lördag 8 januari 2011

Ännu ingen dator

Min dator är fortfarande död, otroligt irriterande men jag har inte riktigt orkat ta tag i det. På måndag åker jag till Skellefteå på kursträff för näst sista gången. Kul för mig men inte för min plånbok. Jag vågar inte ens ringa telefonbanken och höra hur lite pengar jag har kvar. Jag längtar verkligen tills den här månaden är slut!

Idag har jag i alla fall gjort en pengasparande insats genom att koka ett jättelass med gulaschsoppa. Det rekommenderar jag verkligen. Bortsett från att det är ett evigt hackande och tärnande så är den jätteenkel att göra och ingredienserna är billiga. Soppan blir god, näringsrik och mättande, och min dietist gör tummen upp för den och det brukar vara ett gott tecken.



Receptet hämtade jag från en av Mat-Tinas kokböcker, men jag ändrade en del i det, så jag har höftat rätt mycket när det gäller mängden ingredienser. Som jag brukar göra, med andra ord.

Gulaschsoppa:
ca 400g köttfärs
1 gul lök
2 paprikor av valfri färg
1/4 rotselleri
en bit palsternacka
4 små potatisar
en morot
2 vitlöksklyftor
2 köttbuljongtärningar
2 matskedar tomatpuré
i burk krossade tomater
1 liter vatten
salt, peppar, paprikapulver, chilipulver, timjan, eller andra kryddor som man gillar. I originalreceptet stod kummin och mejram men det hade jag inte hemma och det blev gott ändå.

Skär löken, paprikorna, sellerin, palsternackan, moroten och potatisarna i tärningar, slantar, eller nåt liknande. Fräs dem och lägg sedan i köttfärsen. Låt köttfärsen brynas och det andra joxet mjukna upp litegrann. Tillsätt vitlök, kryddor, tomatpuré och rör om. Tillsätt krossade tomater och vatten och låt soppan koka i 25-30 minuter tills alla ingredienser blivit mjuka och mumsiga. Ät och var glad, gärna med en bit vitlöksbröd till.

Inga kommentarer: