måndag 9 september 2013

Mitt första (lyckade) försök att göra cake pops!

Jag har länge varit sugen på att testa göra cake pops, eftersom de är så söta. Mitt första försök blev dock pannkaka, eftersom jag gick efter ett riktigt skräprecept och helt missade alla braiga tips som sen hjälpte mig vid mitt nästa, mer lyckade försök. Man kan göra cake pops på en massa olika sätt, men detta är receptet jag följde:

1 sockerkaka (jag bakade egen men man kan lika gärna köpa en färdig om man vill snabba på processen lite!)
ca 100g cream cheese.
ca 100g blockchoklad (ljus, mörk, vit, den du gillar!)
Några duttar kokosfett.
Strössel efter tycke och smak.

Smula sönder sockerkakan med händerna eller i matberedare.
Blanda smulet med cream cheese tills det blir en deg som håller ihop.
Rulla degen till bollar (inte större än en femkrona, då trillar de av pinn!).
Ställ in bollarna på en tallrik i frysen i ca en halvtimme så de blir hårda.
Smält blockchokladen tillsammans med lite kokosfett över vattenbad, gärna i en liten men djup skål så är det lättare att doppa bollarna sen.
Doppa grillpinnar (finns även lite finare klubbpinnar särskilt för detta men man tager vad man haver) i den smälta chokladen och trä på bollarna. Doppa hela bollarna i chokladen, låt överskottet rinna av, och låt dem stelna litegrann innan du doppar dem i strössel/kokos/pärlsocker/vad du nu vill. Ställ dem i ett block oasis, en frigolitbit, nån slags hållar med hål eller helt enkelt en mugg full med socker. Klart!

Nästa gång ska jag nog prova göra popsen av mixade Oreos-kakor, och eventuellt med frosting istället för choklad ovanpå. Jag tyckte chokladen tog över hela smaken så det smakade inte kaka och cream cheese vilket var lite synd. Men det är det som är så himla bra med cake pops, man kan variera i det oändliga!

(Och för den som undrar över mitt misslyckade försök: jag lät inte bollarna stelna i frysen, och jag smälte inte chokladen med kokosfett, vilket resulterade i att bollarna sprack, föll sönder, geggade ner sig i chokladen och det blev en jäkla röra av det hela, helt enkelt. Men skam den som ger sig!)




Inga kommentarer: