onsdag 7 juli 2010

Om du har ett äpple vill du dela det med mig?


Jag och Hanna kom in på ämnet visor man fick sjunga när man var liten, och det här är min absoluta favoritvisa. Jag fick leta lite, men till slut hittade jag hela texten. Den är så himla fin!

Om du har ett äpple
vill du dela det med mig
i en äppelmelodi,
eller vill du ha det goda
äpplet för dig själv
å inte få någon melodi

Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla
Om du har ett äpple
vill du dela det med mig
eller tar du hela själv, va?

Du som räknar jättebra,
förklarar du för mig
du som är så jätteklok
eller håller du för handen för att
ingen skall få se
hur långt du hunnit i din bok?

Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla
Du som räknar jättebra,
förklarar du för mig,
eller håller du för handen?

Får du en ny fotboll
låter du mig vara med -
jag som inte är så bra?
Eller blir det bara dom som
skjuter jättehårt
och som spelar med i lag?

Dela med sig, eller snåla
en vanlig fråga får man tåla
Får du en ny fotboll,
låter du mig vara med
eller får jag stå och titta på, VA?

Inga kommentarer: